За руку з батьками, або Перші кроки в Інтернеті

За руку з батьками, або Перші кроки в Інтернеті, найкращі сайти для дітей, додатки для дітей, пристосунки, розвиток дитини, діти й інтернет-мережа, пізнавальні ресурси, чи дозволяти дітям користуватися гаджетами, медіа

illustration: LA Johnson

Коли розробляєш мобільні ігри для дітей, рано чи пізно стикаєшся із незручними запитаннями: «Ви впевнені, що робите добру справу? Не думаєте, що це може бути шкідливо для дітей? Планшет дошкільнятам — чи варто?». При цьому хтось вже має власну відповідь (Звісно, що шкідливо, куди тільки цей світ котиться…), хтось щиро цікавиться, бо намагається розібратися (Купувати чи не купувати? Використовувати чи, від біди подалі, ще почекати?…), а хтось очікує на чіткі інструкції та рекомендації експертів (Щоби діти собі тихенько бавилися, але й щоби шкоди від того не було…).

Аби мати готові відповіді, доводиться всерйоз цікавитися темою. Багато читати, підписуватися на блоги та онлайн курси, опитувати знайомих, готувати доповіді, акумулювати довгі списки аргументів «за» і «проти». Щоби зрештою, вислухавши багато точок зору, пропустивши через себе тонну інформації, впевнитися, що …простих відповідей на ці запитання — НЕМАЄ.

Я люблю жартувати, що існує єдина універсальна відповідь на всі складні життєві дилеми. Бути, чи не бути? Усе залежить… і далі – довгий список речей, які можуть стати вирішальними. Обернути шкоду на користь чи, навпаки, звести усю користь нанівець. Насправді, кожне незручне запитання від батьків розробникам можна обеззброїти такою ж незручною відповіддю: «Все залежить значною мірою від ВАС».

Планшети – дошкільнятам? Смартфони – школярам? Необмежений інтернет – підліткам? Чомусь ми багато часу проводимо в батьківських «холіварах» між тими, хто «за», і тими, хто категорично «проти», але зовсім не думаємо про те, ЩО ЩЕ можемо зробити ми, батьки, крім того, як прийняти рішення дозволити чи заборонити (читай: «дозволити, але пізніше») дітям користуватися благами цифрової ери?

Мені дуже сподобалась доповідь Соні Лівінгстоун, професорки з Англії, що досліджує сучасні медіа та їхній вплив на підлітків та молодь. У ній Соня не дає простих відповідей, а, натомість, на прикладі конкретних фактів, статистики, опитувань, показує, що ризики та позитивні можливості цифрових технологій завжди ідуть пліч-о-пліч. Якщо ми хочемо, щоби дитина отримала всі сучасні інструменти для розвитку, то маємо бути готовими давати раду з певними ризиками, небезпеками, які виникнуть унаслідок цього. І навпаки, надміру захищаючи дітей від ризиків та небезпек, ми автоматично закриваємо двері до багатьох можливостей, які вони могли б використати.

Далі більше. Нехай, я кажу: «Так, я хочу дати своїм донькам доступ до всіх найсучасніших інструментів для навчання, розвитку, творчості, спілкування. Так, я усвідомлюю всі ризики і вчитиму дівчат, як поводитися із сумнівним контентом, як не втрапити в халепу і що робити, якщо все таки втрапили». Це сміливе мамине рішення, та його мало… Обіцяні переваги та можливості не «зваляться з неба» просто так, щойно діти ввімкнуть планшет чи підключаться до глобальної мережі. Далі мамі треба одягти майку «Інтернет-порадниці» і допомогти своїм дітям ЗНАЙТИ та ОПАНУВАТИ всі ті надсучасні інструменти, про які йдеться.

Пані Лівінгстон ставить питання руба:

Чи могли б ви, я звертаюся і до батьків, і до вчителів, назвати мені 10 найкращих Інтернет ресурсів, які б ви порадили дітям? Цікаво, скільки з вас змогли б відповісти одразу. Мабуть, усім удалося б пригадати якісь хороші книжки, або передачі чи фільми, але як щодо 10 чудових веб-сайтів, додатків або ж навчальних ігор для дітей?

І продовжує, що якби ми, дорослі, знали більше таких місць в Інтернеті, якби заохочували дітей впевнено досліджувати ці онлайн-світи та можливості, якби ми самі активніше вчилися новому, шукаючи і створюючи корисні ресурси для розвитку, то менше було би потреби у штучних обмеженнях «батьківського контролю», адже діти були б зайняті справді захопливими речами…

Якщо уважніше поглянути на те, як саме люди навчаються онлайн, то вийде своєрідна піраміда:

За руку з батьками, або Перші кроки в Інтернеті, найкращі сайти для дітей, додатки для дітей, пристосунки, розвиток дитини, діти й інтернет-мережа, пізнавальні ресурси, чи дозволяти дітям користуватися гаджетами, медіа

Піраміда навчання авторства Стіва Вілера. Ілюстрація з матеріалів The Open University, що періодично проводить безкоштовний онлайн курс Childhood in the Digital Age

Більшість людей не піднімається вище перших трьох рівнів – читання, поширення та обговорення інформації. Насправді ж, справжня магія, швидкий розвиток і найкраще засвоєння нового відбуваються зверху – коли людина самотужки створює щось своє. Пише, малює, творить музику, знімає відео, створює власну гру тощо. Ще далі – координує інших людей, ініціює свої проекти, заохочує до творення когось іще.

Наша мета – якщо не затягнути свою дитину нагору цієї піраміди будь-якою ціною, то принаймні показати дітям, які (справді унікальні!) можливості зараз існують. А вони вже знайдуть своє. І, звісно, дуже швидко перевершать своїх «Інтернет-порадників», адже почуватимуться у цьому цифровому світі, як риби у воді…  

Але повернемося до питання Соні Лівінгстоун, яке не відпускає мене вже кілька місяців. До речі, я, так само, як і ви, не відразу знайшлася, що на нього відповісти. Спочатку зраділа, бо можу легко згадати десяток розвиваючих дитячих ігор для найменших користувачів планшетів. Та водночас усвідомила, що не маю ні найменшого уявлення, які корисності запропонувати своїм дітям вже за кілька років, коли вони йтимуть до школи, не кажучи вже про ресурси для підлітків.

Звісно, що і на нього згодиться універсальна відповідь: «Усе залежить…».  Топ 10 сайтів — для дітей якого віку? Для тих, хто цікавиться наукою? Чи природою? Чи музикою? Хто хоче малювати? Чи дізнатися більше про різні культури? Хто шукає інструменти спілкування? Чи способи творчого самовираження? Хто цікавиться літературою? Чи хоче побачити всі чудеса цього світу? Хто любить грати рольові ігри? Прагне робити власні винаходи? Просто бути в курсі новин?… Цей список можна продовжувати безкінечно. Поважні портали для батьків мають цілі каталоги з підбірками посилань на будь-яку тему. Та й Google завжди готовий допомогти, головне, знати, що в нього запитувати.

За руку з батьками, або Перші кроки в Інтернеті, найкращі сайти для дітей, додатки для дітей, пристосунки, розвиток дитини, діти й інтернет-мережа, пізнавальні ресурси, чи дозволяти дітям користуватися гаджетами, медіа

illustration: Daniel Stolle

Я ж просто скажу, що треба не шкодувати свого часу, щоби бути з дітьми поруч. Не лише, коли вони роблять перші несміливі кроки по землі, як моя молодша доця. А й коли роблять перші кроки онлайн, як моя старша, яка у свої чотири, буває, пропонує «погуглити» питання, на яке мама не знає відповіді. Залишатися послідовними у своїх рішеннях. Якщо вже вирішили бути «прогресивними батьками», то працювати над тим, щоб у будь-який момент часу мати свою версію відповіді на питання про ТОП-10 – усього найцікавішого, найкориснішого і найактуальнішого – саме для ваших дітей, саме зараз.


У наступних дописах ми плануємо підготувати добірки корисних ресурсів до окремих цікавих нам тем, а також поділитися батьківськими порталами-агрегаторами, що покликані полегшити непросту роботу батьків-«Інтернет-порадників».

Христя Слободян
Христя Слободян

блогерка, розробниця дитячих мобільних ігор