
Illustration: Sophie Beer
Щороку 2 квітня, у день народження Г. Х. Андерсена, у всьому світі відзначають Міжнародний день дитячої книги. Його почали святкувати за ініціативи та підтримки Міжнародної ради з дитячої книги (IBBY) ще 1967 року. Зазвичай у багатьох країнах цього дня проводять різноманітні конкурси, виставки та фестивалі присвячені найкращим дитячим книгам. Крім того, щороку одна з країн-учасниц IBBY вирішує, якою буде провідна тема Дня і запрошує свого письменника чи письменницю для написання звернення до дітей світу, а також ілюстратора, котрий створює відповідний плакат.
Цього разу спонсоркою свята стала латвійська секція Міжнародної ради з дитячої книги, а обраною темою — ідея того, що «маленьке стає великим у книжці». Автором плакату став латвійський художник-ілюстратор Райніс Петерсон, а саме послання до дітей усього світу написала письменниця Інес Зандер.
Маленьке стає великим у книжці!
Люди схильні до ритмічності та закономірності так само, як магнітне поле створює взаємодію між електрично зарядженими частинками у експериментах з фізики або кристали води утворюють сніжинку. Діти в захваті від повторень, приспівів й універсальних тем у казках чи віршах, тому що їх можна використовувати постійно — вони наділяють текст закономірністю. Світ набуває прекрасного порядку. Я досі пам’ятаю, як у дитинстві боролася з собою за справедливість і симетричність, за рівність правої та лівої сторони: коли я стукала по столі, то слідкувала, щоби кожен палець торкався його однакову кількість разів, аби інші не ображалися. Коли я аплодувала, то, як правило, плескала правою рукою по лівій, але потім подумала, що це не справедливо, і знайшла новий шлях — почала плескати лівою рукою по правій. Звісно, це інстинктивне прагнення до балансу смішне, але воно виявляє наше прагнення запобігти однобокості світу. Я відчувала, що саме я відповідальна за це.

Завантажити оригінальний постер Райніса Петерсона можна тут.
Дитяча схильність до віршів і історій також випливає з їхнього бажання повернути закономірність світовому хаосу. Через невизначеність все прагне до порядку. Дитячі віршики, народні пісні, ігри, казки, поезія — всі ці ритмічно організовані форми існування допомагають маленьким структурувати свою присутність у великому хаосі. Вони інстинктивно усвідомлюють, що порядок можливий у світі і що кожен має своє унікальне місце у ньому. Все працює заради досягнення цієї мети: ритмічна організація тексту, рядки літер та дизайн сторінки, враження від книги як про добре структуроване ціле. Велике проявляється у маленькому і ми відтворює це у дитячих книжках, навіть якщо не думаємо про Бога або фрактали. Дитячі книжки мають дивовижну силу, що сприяє великому бажанню і здатності бути. Вони дають дітям сміливість жити.
Книжка — це таємниця, в якій можна знайти щось невідоме, те, що лежить за межами досяжності.
У книжці маленьке завжди стає великим, одразу ж, не чекаючи на дорослішання. Книжка — це таємниця, в якій можна знайти щось невідоме, те, що лежить за межами досяжності. Те, чого діти поки не можуть зрозуміти, залишає свій відбиток у їхній свідомості та продовжує діяти, навіть якщо не є повністю зрозумілим. Книжка-картинка може слугувати скарбницею мудрості та культури і для дорослих, так само як діти можуть прочитати дорослу книжку та знайти у ній свою історію, натяк на їхнє майбутнє життя. Культурний контекст формує людей, формуючи платформу для майбутніх вражень, а також для досвіду та випробувань, які вони повинні будуть пройти, не втрачаючи себе.
Дитяча книга ознаменує повагу до величі маленького. Ознаменує світ, який щоразу створюється наново, грайливу і прекрасну серйозність, без якої все, зокрема й дитяча література є просто пустим заняттям.
Якщо коротко:
Книга дає можливість дитині втілити порядок можливий у світі, де кожен має своє унікальне місце. Все працює заради досягнення своєї мети: ритмічна організація тексту, рядки літер, дизайн сторінки, враження від книги як про добре структуроване ціле. Велике проявляється у маленькому і ми відтворюємо це у дитячих книжках. Книжка — це загадка, у якій можна знайти щось незрозуміле і щось, що лежить за межами досяжності. Дитяча книга ознаменує повагу до величі маленького.
Інес Зандер
Джерело: IBBY