Тиждень.YOUNG: як підлітки перевертають театральний світ

Тиждень актуальної п'єси, Євгенія Відіщева, янг, young, ,ervjkm, nb;ltym frnefkmyj] g’cb, розклад читок тижня актуальної пєси, театр для підлітків, театр для подростков, майбутнє європи, The Future of Europe, Ґете-Інститут, гете, гьоте, А чи варто його взагалі писати, Андрій Таранішин, Ірина Пакратова, ношпа, но шпа, Ева Папарига, Наталія Блок, Кляті судді, Богдана Демченко, Ксюша Онищенко, Пташки у ванній, Софія Гуцул, Юлія Кратко, Сабвей або десь під Святошином, Анастасія Савенко, Роберт Фельдман, Сире яйце кожного ранку, Ася Романова, Алекс Басовська, Я більше не буду. Історична історія хаосу, Орхан Набієв, Євгенія Відіщева, Без назви, Соня Артюхіна, Пьотр Армяновскі, Ансамбль іміджбордів, Марк Ліхачов, Євгенія Відіщева, Батьківщина мати, Микита Рижих, Аліна Костюкова, 5-ранку, Олексій Тарасенко, Андрій Май, Доки це матиме сенс, Анна Битшим, Академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра, не смішно, Дмитро Потапов, Андрій Май, що робити в києві у листопаді, афіша київ листопад, події на вихідні, куди піти в києві, театр, сучасний театр, цікаві події, цікаве для підлітків, teenside, підліткова редакція букмоль

Photo: Майбутнє Європи

Десятий «Тиждень Актуальної П’єси» почався у Києві минулої суботи. Це — драматургічний освітній фестиваль, де можна почути сучасні українські п’єси, до яких не завжди готові українські театри. У рамках Тижня вдруге проходить програма YOUNG для авторів і авторок до 18 років. Ми поговорили із кураторкою програми YOUNG Євгенією Відіщевою про фестиваль та підлітків, які знаходять свій голос у театрі.

Про Тиждень Актуальної П’єси

Взагалі, Тиждень — це фестиваль для розвитку театру, пошуку нових імен, нових голосів, нових авторів. До його появи майже не було сучасних українських текстів від живих авторів. У багатьох державних театрах досі чомусь ставлять тексти, які вже дано не актуальні, давно нікому не цікаві. Тиждень виник як спроба створити нові тексти, знайти нові імена, і за десять років досяг чудових результатів. Багато авторів, які подавали свої тексти на перший, на другий, на третій Тиждень зараз топові драматурги країни: їхні п’єси ставлять і в державних театрах, і в незалежних. В «Дикому театрі», здається, тексти три-чотири поставили чи п’ять, і в інших незалежних театрах, і в державних театрах — переважно у київському Національному театрі ім. Івана Франка, в Херсонському обласному театрі ім. Миколи Куліша. Деякі з авторів, які вперше написали тексти для Тижня, тепер стали рідерами фестивалю. Тиждень Актуальної П’єси пройде цього року вдесяте, це ювілей у фестивалю. Минулого року ми його закрили, але цього року вирішили, що треба бомбанути Тиждень! Цього року він буде в оновленому форматі.

Як п’єси потрапляють на сцену фестивалю

Будь-хто може написати текст і надіслати нам. У нас є команда рідерів, це — професійні культурологи, драматурги, завліти театрів, сценаристи, письменники. Вони читають всі тексти й обирають 20-30 найкращих, які презентують протягом Тижня у форматі читок. 

Про формат читок

Читка — це такий формат, коли актори не вчать тексти, а читають з рук. Це не вистава, але читки все одно мають певне художнє оформлення, режисерську інтерпретацію. Це така перша зустріч тексту з глядачем, слухачем. Після кожної читки відбуваються обговорення — і автор може щось змінити, почувши відгуки, або нічого не змінювати, і сказати «та класно, це моя п’єса взагалі». Презентують п’єси професійні режисери й актори. Є команда режисерів, яка щороку змінюється. Їм надсилають всі тексти, вони обирають ті, що їм подобаються, набирають команду акторів і роблять читку.  Тут найважливіше — режисери. Вони не мають показувати свої режисерські амбіції, їм потрібно підсилювати текст, а не перекривати його своєю режисурою. На першому місці мають бути тексти, драматургія, і це — виклик для багатьох режисерів. 

Про програму Тиждень.YOUNG

YOUNG — окрема програма в рамках фестивалю, яка проходить цього року вдруге. Це був такий наш експеримент. Я працюю з підлітками, у нас є купа театральних проєктів у різних містах і селах України. Ще є проєкт ClassAct, який теж працює з підлітками. Ми зрозуміли, що є багато класних талановитих підлітків, і вони дійсно можуть писати круті тексти, тож ми вирішили зробити окрему програму для авторів до 18 років під час Тижня. Я стала кураторкою цієї програми. Ми оголосили open call — можна було подати свої тексти. Минулого року ми отримали небагато текстів, десь 12, здається. На Тижні ми презентували 5 із них. З одним із текстів ми їздили до Німеччини на фестиваль. Це текст Поліни Пушкіної, дівчинки з Авдіївки. Вона написала про своє життя, коли їй було 15 років. Це був такий щоденник про життя в Авдіївці під час війни, і вона дуже круто про це написала. Це був не текст «поплачьте-все-и-я-поплачу-вместе-с-вами», це текст дуже круто збалансований: «сегодня я иду играть в теннис, опять обстрелы, сейчас где-нибудь спрячусь». Дуже потужний текст, який був презентований у Херсоні — ми робили Tиждень.YOUNG Херсон — і ще на декількох фестивалях. Всі тексти, які були в шортлісті Tижня.YOUNG минулого року також були презентовані в Театрі.DOC в Москві. У програмі минулого року було багато різних майстер-класів. Ми привезли всіх, хто подавав заявки і тексти — не важливо, пройшли вони в шортліст чи ні — на фестиваль у Київ і зробили для них купу майстер-класів, з ранку і до ночі. У нас була така мистецька двіжуха з різними акторами, драматургами, режисерами, і підлітки дуже класно вписуються в цей контекст. 

Мистецтво нас змінює, формує як особистостей, але мистецтво, яке ми бачимо у школі, не працює.

Мені дуже подобається, як ці драматурги — майбутні, потенційні або вже драматурги — існують на рівних з усіма суперпрофесійними митцями. Цього року ми отримали 46 текстів. Минулого року було 12, цього — 46. Я їх теж читала (я не рідер, але мені дуже цікаво, що там за тексти) і розумію, що понад половина з них — дійсно круті, їх можна ставити, вони готові виходити на сцену, до людей. 

Про виставу «Майбутнє Європи»

Наш новий проєкт — Майбутнє Європи. Ми взяли 15 підлітків з Донбасу і поїхали з ними в Німеччину на тиждень. Вони там спілкувалися зі своїми однолітками, з режисерами, потім приїхали до Києва і вирішили зробити виставу про майбутнє Європи, яким його бачать підлітки, покоління, яке через 5-10 років буде кудись спрямовувати нашу країну, і, як усі, щось змінювати або ні. Ми зробили виставу для підлітків, про підлітків, від підлітків. Наразі показали в 20 містах України — об’їздили Західну, Південну, Східну, в Києві показали, і ще один показ буде в рамках Тижня. Їздили до Німеччини, міжнародній публіці показувати. Це зовсім інший досвід, ніж коли у залі 500 пригнаних зі шкіл підлітків, які налаштовані, що «щас будет шо-то непонятное». А потім вони бачать на сцені таких же як вони 15 підлітків від 13 до 18 років, які розказують про себе, про своє минуле, про своє майбутнє, про ту реальність, в якій вони існують, про те, як важливо бути собою, про те, куди вони хочуть рухатись. І вони роблять це дуже щиро, і це працює. Після кожної вистави є обговорення, де глядачі говорять, яким вони уявляють майбутнє. Починається діалог, який змінює все, і мені здається, що театр має бути таким, і тексти, які приходять на Тиждень.YOUNG, саме такі — не про «пестики-тычинки, мир прекрасен», а дуже щирі, дуже класні.

Про театр для підлітків

Я почала цим займатись, бо розумію, що є дуже багато людей, втрачених у шкільний час. Мистецтво нас змінює, формує як особистостей, але мистецтво, яке ми бачимо у школі, не працює. Пам’ятаю, в мою школу якось приїхав ляльковий театр — вони щось про Гаррі Поттера нам намагалися показати, а іншим разом була дуже дивна вистава про те, що наркоманами бути дуже погано, обережно, діти! Після такого починаєш просто ненавидіти все, що пов’язане з театром, і театр для тебе стає або чимось неякісним, або чимось схожим на «95 квартал», який теж тебе ніяк не формує. Зараз ми розуміємо, що театру для підлітків не існує. У нас є ці величезні театри, які називаються «Театр юного глядача», — але що там? А там нічого. З іншого боку — те, що ми робимо. Один хлопець, автор, який цього року вперше написав текст, сказав мені: «Женя, це ж така революція в драматургічному світі! 46 текстів з різних куточків країни, клас! Боже, ми перевернемо цей світ!» І я думаю — блін, оце з таким настроєм має бути театр, з такими настроями мають бути тексти і творчість взагалі.

Розклад читок програми Тиждень.YOUNG

26 листопада — Ґете-Інститут, актова зала (вул. Волоська, 12/4)
17:00 «А чи варто його взагалі писати», Андрій Таранішин (Каховка), режисерка Ірина Пакратова
17:30 «НОШ-ПА» Ева Папарига (Рахів), режисерка Наталія Блок 

27 листопада — Ґеге-Інстітут, актова зала (вул. Волоська, 12/4)
18:00 «Кляті судді», Богдана Демченко (Каховка), режисерка Ксюша Онищенко
18:40 «Пташки у ванній», Софія Гуцул (Каховка), режисерка Юлія Кратко
19:20 «Сабвей або десь під Святошином», Анастасія Савенко (Каховка), режисер Роберт Фельдман
20:00 «Сире яйце кожного ранку», Ася Романова (Краматорськ), режисерка Алекс Басовська
20:40 «Я більше не буду. Історична історія хаосу», Орхан Набієв (Каховка), режисерка Євгенія Відіщева 

28 листопада — Ґеге-Інстітут, актова зала (вул. Волоська, 12/4)
18:00 «Без назви», Соня Артюхіна (Слов’янськ), режисер Пьотр Армяновскі
18:30 «Ансамбль іміджбордів», Марк Ліхачов (Авдіївка), режисерка Євгенія Відіщева
19:10 «Батьківщина мати», Микита Рижих (Нова Каховка), режисерка Аліна Костюкова
20:00 «5-ранку», Олексій Тарасенко (Київ), режисер Андрій Май
20:30 «Доки це матиме сенс», Анна Битшим (Горлівка), режисерка Євгенія Відіщева

30 листопада — Місце проведення буде оголошено окремо
15:00 «Майбутнє Європи», документальна вистава підлітків з Донбасу, режисер Андрій Май 

30 листопада — Академічний театр драми та комедії на лівому березі Дніпра, камерна сцена, (Броварський пр-т, 25)
21:45 «НЕ СМІШНО. документальний стендап», Дмитро Потапов (Авдіївка), режисер Андрій Май 

Вхід на всі події безкоштовний.
Усі новини Тижня Актуальної П’єси  за посиланням.

Юля Мурашова
Юля Мурашова

учасниця підліткової редакції сайту TeenSide