Карантин не став на заваді святові сучасної драми і театру — Тиждень актуальної п’єси відбудеться! Ми поговорили з переможцями й учасниками підліткового конкурсу та зібрали поради для тих, хто теж хоче написати гарну п’єсу.
Teenside / Поради
23 Листопада 2020
534
Сучасна драма: гайд із написання від авторів Тижня Young
Катерина Кіщинська
учасниця підліткової редакції TeenSide

Магічне освітлення, безліч творчих людей, матюки, стільці, що мігрують із залу на сцену. Чого нам не вистачає в холодну, непривітну пору року, так це фестивалю сучасної української драми. Тиждень актуальної п’єси з 2011 року проводить відкритий конкурс і організовує не тільки читання текстів переможців, але й освітні події. До фестивалю залучені як люди театру, так і прості смертні, які цікавляться українською драмою і люблять живі, палкі обговорення. 

Одним з аспектів, які роблять Тиждень унікальною подією, є окремий конкурс п’єс, написаних підлітками. Тиждень Young дає можливість усім: школярам, студентам, страждальникам, ентузіастам, таємним курцям, всезнайкам і відчайдухам до 18 років включно розповісти власні історії і знайти товариство однолітків-однодумців, щоб розвивати свою творчість далі. На щастя, учасникам цьогорічного Тижня Young слава не вдарила в голову і вони поділилися порадами, як написати хорошу сучасну драму, з тими, хто готовий наважитися.

Про практичне використання часу

Треба розуміти, що методички з написання текстів конкретної немає. Я коли писав перший текст, керувався виключно однією сильною емоцією, а вдруге коли писав, уже це був вплив просто життєвих ситуацій. Загалом керуюсь тим, що, читаючи текст, люди мають чітко собі розуміти, хто його написав. (про авторський почерк)

…хороші тексти виходять за час короткої динамічної роботи…

А взагалі, треба сидіти і писати. Мені здається, що хороші тексти виходять за час короткої динамічної роботи, типу написання за добу, бо шо там мусолити його, не ясно.

Тарасенко Олексій, «Безсовісна тиша», Короткий список

Про загальновідомі драматургічні істини

Не скажу нічого нового, це всім і так відомо, але не всі розуміють реальну важливість цих речей: Писати зараз! Поки горить, бо коли перегорить, вже все забудеться і нічо не напишеш.

Писати про те, від чого горить, бо якщо від того не горить, якщо то дійсно не чіпляє, то читач це розуміє і йому теж стає нецікаво.

Можна сказати ще так:

Читачу не цікаво про те, про що тобі не цікаво!

Не вигадуй! Пиши про те, що знаєш. Бери прототипи з реальних людей, бо як почнеш вигадувати, заплутаєшся сам у собі.

Якщо все ж таки ти — фентезі, удачі, братан.

Ризикуй! Пиши про те, що ти не розповів би своїй мамі. А якщо ще написати те, про що з друзями не ризикуєш поговорити, то взагалі вершина!

Жива мова! Якщо герой такий, шо материться, то він і в п’єсі материться, розумієте? Жива мова, ЖИВА!!!!!

Ну і, блін, руйнуте вже нарешті ті правила. Спочатку, звісно, вивчіть (!), бо як іти на ворога, не знаючи його в лице.

Ася Романова, «ЯК», Короткий список

Про шкідливість порад

Перш за все, необхідно мати ПРОБЛЕМУ або конфлікт, який глибоко засів у голові і не дає спокою. Це найлегший шлях, адже для написання є: досвід, власні роздуми, коментарі інших. Бррр! Загалом виходить якийсь репортаж, тільки з репліками.

Далі я б мала написати, що необхідна ложка гумору та дрібка інтриги, однак доля вберегла мене від такого роду формулювань.

Тому одна-єдина порада тим, хто пише у царині нової драми — не читати поради. Сміливістю та подекуди абсурдною відвертістю сучасні автори створюють пазли, які глядач збирає, тому що вони — нові, і відрізняються від давно забутого старого (але якщо таки дуже кортить, можна поглянути, як оформлювати п’єси, щоб хоч якось упорядкувати «хаос» головного мозку).

Софія Ходєва, «Гарт», Короткий список

Про найдавнішу музу творчості 

Насправді якихось порад немає, я завжди пишу тільки тоді, коли мені погано і вся моя творчість стоїть на моїх стражданнях, тому коли перестану страждати, тоді перестану творити. Бажати страждати заради творчості нікому не хочу, тож отак. 

Катерина Дегтяренко, «Все що не вбиває робить нас сильнішими», Довгий список

Про журбу й альтернативи

Найголовніше, гадаю — просто писати про те, про що хочеться сказати. Іноді також варто писати про те, про що хочеться мовчати, але «чуйка» вказує на важливість цієї теми для твоїх «чів» (глядачів, слухачів, читачів).

Керуйся своїм внутрішнім станом: якщо гадаєш, що довкола срака — так і пиши.

Часто в текстах підлітків прослизає певна журбинка, чи депресняк, чи звіть, як хочте. Я трохи не звідти. Прочитавши мою п’єсу, моя 12-річна сестра сказала, що вона «недостатньо депресивна». Та я думаю, що й про депресняк можна писати не депресивно. Керуйся своїм внутрішнім станом: якщо гадаєш, що довкола срака — так і пиши. Якщо гадаєш, що довкола срака, але в ній усе одно можна розгледіти одноріжків із метеликами — пиши ось так.

Не картай себе за те, що ти не Шекспір. Та, як на мене, навіть цей дядя вже трохи вийшов з моди. Завжди є той, хто писатиме краще. І завжди є той, хто писатиме краще за того, хто пише краще за тебе. Ідеального твору не існує, генії — гіперболізована й спрощена вигадка сучасності, світ недосконалий, і все в ньому також у дірках. Ти супер, просто напиши щось.

Андрій Таранішин, «За стіною з теликом», Короткий список

Про ТВОЄ

Писати чи не писати — ось у чому питання.
Я думаю, що нічого нового у цьому світі не існує! Кожна історія вже була колись, твій теперішній біль вже проживав вчора хтось. Врешті-решт, «усі слова були уже чиїмись». У кожній оповіді є свої архетипи, які так чи інакше відгукуються як щось знайоме. От подивись серію лекцій Джордана Пітерсона «Психологічне значення Біблейських історій» — і ти зрозумієш, що у Книзі Буття закодовані історії, які ми щодня повсякденно програємо. Хтось — грає роль Каїна, хтось — Авеля, хтось марить бути Ісусом. Або почитай книгу Еріка Берна «Ігри, в які грають люди» — і ти зрозумієш, що будь-яка модель поведінки вже давно досліджена і описана психологами.

Головне — максимально чуттєво прожити свій досвід, написати про те, що для тебе життєво…

Проте саме ТВІЙ досвід — унікальний, неповторний усередині тебе, адже ти переживаєш його по-своєму, ти пропускаєш його крізь свій неповторний фільтр сприйняття, який вибудувався на основі сукупності твого досвіду. Вчора ти пив чернігівське світле й опісля відчув катарсис, сьогодні посварився з вітчимом — і ось у тебе вже нова драма! Розумієш, про що я? Головне — максимально чуттєво прожити свій досвід, написати про те, що для тебе життєво — і загорнути це в такі слова, аби вони максимально точно й красиво передали це світовідчуття іншим.

Тож сядь у садку вишневім коло хати і пиши! У тебе все вийде! І чужому научайся, і свого не цурайся!

Ірина Заярнюк, «Марсіанські хроніки Троєщини», Короткий список

Про живні дива

Порада не читати нічого, щоб нічого тебе не відволікало від сучасності, від тебе, найщирішого твого болю. Можна ще сказати, щоб не намагалися зробити все зрозумілим або послідовним. Треба вкладатися в свої емоції – то і є ти.

Марк Ліхачов, «Якщо казати англійською blocked drain 425», Короткий список

Про херсонський степ

Кілька місяців тому я пішла на виставку сучасної фотографії під назвою «постфотографія». Це слово неабияк увібралося до мене в слизьку плутанину думок, бо майже перевернуло розуміння світу, яким я дихаю. Вже не існує розділів мистецтва, як і його як такого — люди творять скло. Таке прозоре і крихке, бо вже не залишилося металу — ми пройшли повз. Ми вже далі. Так само і з новою драмою. Постдрамою. Це як великий херсонський степ — плацдарм без квітів, лише сіро-зелена суха трава. І я посеред нього. Пишу свою п’єсу . Чи є якісь правила гри на цьому українському степові? На мою думку — ні, але що вам заважає їх встановити? Або, навпаки, прибрати? Залишилася лише одна задача — наважитися лишитися однією на цьому великому пасовищі. Бо іноді буде лячно і незрозуміло, а іноді ти будеш здатна дізнатися, чому малюєш дерево чорною ручкою на папері. Я раджу наважитися. Бо ви відкриєте своє власне херсонське поле.

Софія Гуцул, «Фізичність рожевого холодильнику та молочного сиру», Короткий список

Як авторка, що бере участь у Тижні Young дозволю собі бути нахабною і напишу й свої поради. 

Крок 1: почніть писати оповідання.
Крок 2: напишіть п’єсу.
Крок 3: відішліть на Тиждень актуальної п’єси.
Крок 4: скористайтесь можливістю (та спільним чатиком) і поговоріть із прекрасними, талановитими авторами.  

Якщо ці поради вам відгукнулися, а назви п’єс заінтригували, з 23 по 27 листопада відвідайте Тиждень актуальної п’єси. Цього року читання проходять аж у трьох містах України — Києві, Харкові і Херсоні. Для всіх у самоізоляції, інших містах чи просто інтровертів — усі події транслюватимуть онлайн. Щоб зареєструватися на освітні події та читання офлайн, слідкуйте за сторінкою фестивалю. Саме час познайомитись з українською сучасною драмою і людьми, які її створюють!

тиждень young, teenwrite, нова драма, театр, підлітки, поради, інтерв'ю, п’єси, конкурс, фестиваль, teenside, тиждень актуальної п’єси, український театр, тиждень янг

Розклад фестивалю:

23.11 Херсон

15:00 РОБОТА З РЕАЛЬНІСТЮ. МОЯ ТЕРИТОРІЯ / Андрій Май

17:00 ТУТ. Ілля Устюжанін / Андрій Май / YOUNG

18:00 НОВА ДРАМА. Артур Сумароков / Андрій Май / ВИБІР ТИЖНЯ

24.11 Київ

11:00 РОЗМОВА РІДЕРКИ З АВТОРАМИ: ЗУСТРІЧ ТЕКСТУ З РЕЖИСУРОЮ/ Ірина Пружина

12:00 СУТНІСТЬ ПЕРСОНАЖА І ЙОГО ХАРАКТЕР/ Сергій Аркуша

15:00 РОБОТА З РЕАЛЬНІСТЮ. МОЯ ТЕРИТОРІЯ / Андрій Май

18:00 ДАНКО І ДРАКОН-ВТІКАЧ. Анна Галас / Анна Александровіч / ДРІБ

19:00 ЗА СТІНОЮ З ТЕЛИКОМ. Андрій Таранішин / Антон Романов / YOUNG

19:40 КОРОЛЕВА РОДЕО. Катерина Кіщинська / Роберт Фельдман / YOUNG

20:30 ФІЗИЧНІСТЬ РОЖЕВОГО ХОЛОДИЛЬНИКУ ТА МОЛОЧНОГО СИРУ. Софія Гуцул / Антон Романов / YOUNG

25.11 Харків

12:00 ЯК НАРОДИВСЯ SHUM.RAVE? ДОСВІД СТВОРЕННЯ ВАЖЛИВОГО У СКЛАДНИХ УМОВАХ/ Євгеній Скрипник

14:00 РОЗМОВА ПРО НЕЛІТЕРАТУРУ/ Вадим Кириленко

15:00 РОБОТА З РЕАЛЬНІСТЮ. МОЯ ТЕРИТОРІЯ / Андрій Май

18:00 МАРСІАНСЬКІ ХРОНІКИ ТРОЄЩИНИ. Ірина Заярнюк /Дар’я Агеєнко / YOUNG

18:45 LA СОЦІАЛЬНА COMMEDIA. Єлизавета Соколова / Микита Поляков  / YOUNG

19:45 М‘ЯСО. Орхан Набієв / Софія Оніщенко / ВИБІР YOUNG

20:30 ЯКЩО КАЗАТИ АНГЛІЙСЬКОЮ BLOCKED DRAIN 425. Марк Ліхачов / Артем Вусик

/ ВИБІР YOUNG

21:00 КРОВАВОЕ СОПЛИВОЕ НИКЧЕМНОЕ ЛУЧШЕЕ / Євген Якшин / музичний лайв

26.11 Київ

12:00 круглий стіл ГОСТРІ КУТИ / розмова з драматургами

15:00 ДРАМАТУРГІЯ КАТАСТРОФ: НАВІЩО ГОВОРИТИ ПРО ПЕКЛО, ЯКЩО МИ ВСЕ ОДНО В НЬОМУ ЖИВЕМО/ Зарема Заудінова

18:00 ЗАКОПАНЕ ЯБЛУКО. Софія Гальченко / Сергій Труш / ВИБІР YOUNG

19:00 ГАРТ. Софія Ходєва / Марк Ліхачов / YOUNG

19:40 БЕЗСОВІСНА ТИША. Олексій Тарасенко / Андрій Май / YOUNG

20:30 ЧОРНА КОЗА. Віра Маковій / Андрій Май / ВИБІР ТИЖНЯ

27.11 Київ

12:00 МАЙСТЕР-КЛАС/ Максим Курочкін

15:00 РОБОТА З РЕАЛЬНІСТЮ. МОЯ ТЕРИТОРІЯ / Андрій Май

17:00 презентація результатів воркшопу МОЯ ТЕРИТОРІЯ

18:00 ЯК. Ася Романова / Віталій Гавура / YOUNG

18:40 ЛЮДИНА, ЯКА НАМАЛЮВАЛА. Данило Кокотюха / Алекс Басовська / YOUNG

19:20 БІОЛОГІЯ. Ростислав Шпиця / Віталій Гавура / YOUNG

20:00 ЯК Я ЗАКОХАЛАСЬ В ПОКЕМОНА. Наталя Блок / Андрій Май

21:30 BE_CA_DI – резидент shum.rave – пряма трансляція з Ганноверу / музичний лайв

драматургія літераторам підліткова література поради для підлітків поради письменникам