Дослідження ГО «Культурні географії» показало, що розповсюдження Covid-19 та карантин викликав у дітей та підлітків значні складнощі на всіх рівнях життя. Як же продовжувати повноцінно жити і розвиватися за умов пандемії?
Життя / Поради
15 Грудня 2021
243
Хроніки пандемії: як вижити під час карантину
Софія Туранська
любителька літератури, математики та нарікань на долю, учасниця підліткової редакції TeenSide

Пандемія Covid-19 змінила звичний уклад життя для багатьох людей — з’явилася потреба носити маски, опановувати цифрові технології, зменшилася кількість соціальних взаємодій, відвідувань публічних місць і заходів. Особливо сильно ці зміни торкнулися підлітків та дітей, які мали дуже швидко призвичаїтися до дистанційного навчання, відсутності щоденного живого спілкування з однокласниками, самостійності в організації власного часу і простору. 

Дослідження «Діти Covid-19», виконане на замовлення ГО «Культурні географії» та за підтримки Українського культурного фонду, показало, що карантин викликав у дітей складнощі на всіх рівнях життя. Зустрічей з друзями стало набагато менше, гуртки обмежили свою діяльність, наклалася велика відповідальність за розподілення свого часу і контроль власного навчання.
Тож, вивчивши дослідження, ми вирішили зібрати поради, які допоможуть полегшити карантинне життя, яке, здається, з нами ще надовго.

Найголовніше ваше самопочуття

Ми всі знаємо, що при виявленні симптомів хвороби, потрібно сповістити про це своїх батьків і лікаря. Але погано буває не тільки фізично. Тиск самоізоляції сильно впливає на ментальний стан. За даними дослідження, кожна десята дитина описувала свій емоційний стан під час карантину як пригнічений.

Тому пам’ятайте, що ви завжди можете:

Навчання

Зазвичай, буває складно пристосуватися до нових різких змін, наприклад, до дистанційного навчання. Всі уроки та спілкування проходять онлайн і наприкінці дня болять очі, а від гаджетів нудить. Онлайн-навчання є приводом для зміцнення стосунків зі шкільними знайомими.

«У новому форматі навчання діти поглибили кооперацію з однокласниками/цями. Багато завдань робилося спільно: під час конференц-колів або у чатах діти розв’язували завдання, обговорювали рішення та ділилися правильними відповідями одне з одним. Нікуди не зникла практика обміну рішеннями домашніх завдань у спільних чатах класу, де немає вчителя… В одному класі середньої вікової групи (12–14 років) нами було навіть зафіксовано розповіді про учнів, які продавали рішення завдань, маючи готові прайс-листи на види робіт», — йдеться у дослідженні.

Як бачите, хтось використовує ситуацію собі на користь і на навчанні навіть заробляє.
Через те, що навчання відбувається вдома, як і виконання домашньої роботи, то виникає відчуття, що ви вчилися весь день. Шкільний і вільний час змішуються, а в таких умовах втомитися набагато легше. В цій ситуації потрібно виділяти години, у які ви приділяєте увагу суто шкільним завданням, а в які — відпочиваєте. Відділяючи навчання від відпочинку, ви покращуєте якість як одного, так і іншого. 
Напевно, однією з найбільших складностей є пошук мотивації та сил на уроки. Виховати в собі самодисципліну — завдання не з простих.

Як виявило дослідження:  «Діти почали фокусуватись на тому, що їм цікаво, і випрацьовувати пріоритети: що слід вивчати сумлінно, а що — лише поверхово, щоби просто здати по мінімуму».

Оберіть для себе найважливіше, робіть обов’язковий мінімум і дозвольте собі час від часу списувати та користуватись допомогою однокласників.

Дім і батьки

Самоізоляція призвела до того, що більшість часу потрібно було проводити з батьками й рідними. Можливо, це саме час для того, щоб покращити стосунки з ними! 
У дослідженні «Культурних географій» зазначено, що діти часто займалися разом з батьками побутовими справами — готували, прибирали, батьки допомагали дітям з навчанням. Спорт був спільним заняттям із батьками для 11% опитаних. Також карантин дав можливість для створення сімейних традицій — гри у настільні ігри, читанню, спільним поїздкам на природу.
Та крім позитивних наслідків є й негативні. Відсутність особистого простору і постійне перебування з рідними може відволікати від навчання та й просто дуже втомлювати. Тут варто поговорити з батьками про можливість побути на самоті, хоч, на жаль, не всі батьки розуміють потреби дитини. У цьому випадку одним з варіантів можуть стати прогулянки наодинці.

Спілкування з однолітками

Людина — соціальна істота, якій необхідне спілкування з іншими. Постійне знаходження в соціальних мережах пригнічує.

У дослідженні вказано, що: «…хоча існує переконання, що цифрове спілкування для сучасних дітей є нормою й заміною живому, ми визначили, що все ж наявна протилежна тенденція: для дітей 9–16 років дружба має вищу цінність за звичайне спілкування з однолітками, й саме перша потребує контакту наживо. Отже, брак живого якісного спілкування — це те, що викликало тривогу та фрустрацію дітей». 

Варто шукати будь-яку змогу зустрітися вживу — ходити в гості або на ночівлі до друзів, просити батьків вас відвезти до знайомих чи поїхати на зустріч самостійно на велосипеді/самокаті, дійти пішки.
Не забувайте і про спілкування з однокласниками. Деякі з опитуваних у дослідженні зазначили, що їхні класи розсварилися, натомість в інших класах склалася традиція більш неформального спілкування. При цьому діти зазначали, що в таких чатах протягом карантину вони реалізовували потребу у взаємній підтримці. 
Звісно, якихось людей доведеться відпустити, не всі взаємостосунки витримають «іспит» карантином, але це завжди на краще.

Вільний час

Спочатку через збільшення часу, який проводиш з самим собою, можна розгубитися, деяких самостійність лякає. Але це також створює простір для пошуку власного «я», нових інтересів, зміни своєї зовнішності.


Як зазначено у дослідженні: «Під час карантину у тих дітей, які відзначили збільшення вільного часу, з’явилися нові інтереси та заняття: скетчінг аквареллю, прогулянки на велосипеді, заняття спортом, вивчення мов, манікюр, малювання, створення деталей для косплей-костюмів. Частина дітей розповіла, що іноді може читати книги».

38,5% опитаних почали займатися спортом або збільшили його присутність у своєму житті.  Cамотні прогулянки — чудовий шанс дослідити район навколо себе, знайти нові улюблені місця, подихати свіжим повітрям, а час, виділений для себе, допомагає краще зрозуміти себе краще, навчитися бути з собою наодинці.

Якщо вас зацікавило дослідження і ви хочете дізнатися про нього більше, то читайте тут.

Ілюстрація до матеріалу: Jozzy Barnes

Covid-19 «Культурні географії» діти дистанційне навчання карантин навчання підлітки пандемія УКФ