illustration: Rubin Pingk
Ми звикли до того, що справжні літературні дискусії відбуваються переважно у світі дорослої літератури, але це зовсім не так. До дитячої та підліткової літератури завжди підходять із абсолютно різними думками, тому великі й маленькі скандали у ній аж ніяк не рідкість. Часом супречеки щодо того, якою має бути дитяча книжка, так і залишаються просто суперечками, а часом стають поштовхом для створення чогось нового, для актуалізації важливого та пошуку вирішення великих і малих проблем.
_______
Так, кілька років тому дитячі автори та ілюстратори знайшли спосіб привернути увагу широкої аудиторії до проблеми книжок-картинок і створили Маніфест книжки-картинки. Ініціатором та, власне, головним автором маніфесту став Мак Бернетт – популярний дитячий письменник, лауреат чисельних літературних нагород та директор безкоштовної літературної школи для дітей та підлітків 826LA.
Маніфест, підписаний, крім Бернетта, такими відомими письменниками, як Ісоль, Джон Классен, Джон Сьєжка, Лемоні Снікет та Ерін і Філіп Стеди, з’явився 2011 року в листопадовому випуску популярного видання “The Horn Book Magazine”, а також на сайті The Picture Book. Нижче Букмоль публікує для вас переклад цього Маніфесту.
Розгортка з нагородженої медаллю Кальдекотта книжки-картинки Дана Сантата “Пригоди Біклі: невигаданий друг” (The Adventures of Beekle: The Unimaginary Friend, 2014)
Копіювання, ледарювання і сором’язливість отруюють величну художню композицію.
Книжка-картинка має бути яскравою, правдивою, цікавою та гарною.
Дитяча книга заслуговує на те, щоби про неї говорили дорослі.
І розмова дорослих не має зводитися до того, щоби діти пішли з кімнати.
Ми пишемо для дітей, дорослих, які читають з дітьми і дорослих, які просто насолоджуються дитячими книжками – у такому порядку.
Нам слід знати нашу історію.
Нам потрібно перестати писати одну й ту саму книгу знову і знову.
Нам необхідна жорсткіша критика, аби залишатися оригінальними.
Різниця між автором та ілюстратором не має значення.
Різниця між мораллю та значенням є вирішальною.
Наш матеріал і наша основа – це все, що дитина бачить, відчуває чи думає.
Книжка-картинка – це форма, а не жанр.
Хороший дизайн сприяє хорошому читанню.
Книжки-картинки виглядають найкраще, коли обкладинка дивиться назовні.
Охайні закінчення часто нечесні.
Навіть книжки під які діти мають засинати, мають приносити їм дивні сни.
Розгортка з нагородженої медаллю Кальдекотта книжки-картинки Дана Сантата “Пригоди Біклі: невигаданий друг” (The Adventures of Beekle: The Unimaginary Friend, 2014)
Термін «придатний для дітей» (kid-friendly).
Норми як основу.
Глянцевий папір, за визначенням.
Людей, що страждають на амнезію, високо цінуючи буремну класику і водночас вихваляючи апатичне сьогодення.
Книжка-картинка художниці Карсон Елліс «Домівка» (Home, 2015), про яку Букмоль розповідала вам у статті “Єдність у різноманітті: толерантність для дітей”
Підписано: Марк Бернетт, Браян Біггс, Софі Блекелл, Ліза Браун, Кевін Корнелл, Карсон Елліс, Ісоль, Лорі Келлер, Джон Классен, Метью Майерс, Тао Ніеу, Сін Кволлс, Аарон Реньєр, Адам Рекс, Крістіан Робінсон, Джон Сьєжка, Ден Сантат, Лемоні Снікет, Ерін Е. Стед, Філіп Сі Стед, Скотт Теплін та Маріа ван Ліcхаут.
Оригінал маніфесту можна прочитати тут.