Стара-нова казка, вічні цінності та балакучий антикваріат: «Красуня і Чудовисько» у 3-D

Красуня і Чудовисько у 3-D, beauty and the beast, Емма Вотсон, Стівен Чбоскі, Дисней, Дісней, мультик, екранізація, фільм, казки, фільми для дітей, класика, диснеївські фільми, The Walt Disney Company, кінокритика, огляд фільму

Маленьке село у Франції, хтозна яке століття – та й кого це власне цікавить? Гори, річка, долини, на яких спів розноситься, резонуючи від зелених пагорбів. І принцеса – ця впізнавана дівчина у блакитній сукні, яку всі вважають дещо пришелепкуватою через незмінну книжку в руках і відсутність пишних коконів зачісок. Та сама, яка розмовлятиме з канделябрами і чашками.

_______

Мультику «Красуня і чудовисько» 26 років. 26! Це трохи більше ніж мені, але це не заважає тому, що в дитинстві я розмовляла із сервантовим начинням і намагалась переспівувати пісні Белль (дорогі сусіди, я лиш щойно зрозуміла, що стук по батареї – це не були спроби супроводу моїх перформансів і, якщо ви це читаєте, знайте, що я не перепрошую). Мультик, який нас всіх учив тому, що ми принцеси, а ті, хто буває чудовиськами (наші молодші брати/сестри, наші однокласники, вчителі і так далі) – мають шанс на долю справдешніх принців. І, звичайно, тому, що позірна пишність палаців чи вбрань – це не так важливо, бо найважливіше завжди всередині.

Не так важливо, що в оригіналі цієї казки XVII  ст. чинилося таке, що й дорослим потім заснути важко, – важливо те, що це одна з must-see містерій діснеївського світу. Не дивно, що щойно анонсований трейлер фільму «Красуня і чудовисько» 127,6 мільйонів людей переглянули вже за першу добу. Це, на хвилиночку, обійшло не тільки попереднього рекордсмена – трейлер «П’ятдесяти відтінків сірого» (а ми боялись, що цього ніколи не станеться!), – а й ролик сьомого епізоду «Зоряних воєн». Бо не лише наше покоління виховувалось на цій історії – молодші глядачі, вдосталь навчені новітній анімації, 3-d технологіям і цитуванням Jay-Z в мультиках, все-рівно цінують олдскульну якість «тих самих» діснеївських історій. Бо ж «шануй класиків, чувак», як каже персонаж анімаційного фільму «Тачки».

«Красуня і чудовисько» 2017 року – часто покадрово перезнятий мультик (див. відео), що не може не викликати зворушливої ностальгії як у тих, хто дивився мультик на відеокасетах, так і тих, хто бачив його вже з dvd-дисків. Персонажі навіть часом говорять тими самими словами, не кажучи вже про старанно збережені образи. Навіть пісні, за винятком чотирьох, перебралися зі стрічки 1991 року до своєї правонаступниці у 2017. Той самий кумедний канделябр, який у фільмі влаштував гідну конкуренцію усім бродвейським мюзиклам, запрошуючи Белль повечеряти із піснею «Be our guest­». Той самий буркотливий годинник, хіба цього разу його озвучив сер Йєн Маккелен – з його шекспірівським амплуа і досвідом Ґендальфа у «Володарі перснів» він не привніс у роль нічого нового, зате зробив її довершено впізнаваною. Ну і жовта сукня – про це нема й мови.

Красуня і Чудовисько у 3-D, beauty and the beast, Емма Вотсон, Стівен Чбоскі, Дисней, Дісней, мультик, екранізація, фільм, казки, фільми для дітей, класика, диснеївські фільми, The Walt Disney Company, кінокритика, огляд фільму

кадр з фільму «Красуня і Чудовисько», 2017

З нововведень у мультфільмі набута розголосу, перша за історію Діснею сюжетна лінія із висвітленням ЛҐБТ-спільноти: Лефу, друг і соратник Ґастона – головного дурника і негативного персонажа історії, – виявляється таємно закоханим в нього. Вочевидь, це не артикулюється аж надто очевидно, хіба кількома рухами/поглядами, які можна зчитати радше як прояви негативного і розумово обмеженого персонажа, ніж представника ґей-спільноти. Не дивно, що «поліція моралі» добре відомої нам сусідньої держави не виявила в стрічці «пропаганди гомосексуалізму». Власне, і сам Лефу відмовляється від своїх почуттів до Ґастона, переконавшись у тому, що той позбавлений будь-чого людяного (хоча своєї ідентичності Лефу не цурається). Як початок для Діснеївського світу це, можливо, і непогано. Як для справжнього висвітлення ЛҐБТ-спільноти – питання відкрите.

…історія Белль – надзвичайно важлива для дитячого світосприйняття: батьки, друзі, вчителі не завжди будуть поряд і найважливіші рішення випадає приймати самотужки.

Важливий месседж, який транслює історія Белль – це нова принцеса, яка сильна приймати самостійні рішення і чинити з огляду на власну думку. Порівняймо: Попелюшка слухається фею-хресну (в екранізації 2015 року останню грає Гелена Бонем-Картер – її хто хочеш послухався б, та нехай); Арієль розривається між порадами краба і пелікана (так, до друзів дослухатись варто, але не до того, щоб розчісуватись виделкою); за Білосніжку взагалі все доводиться вирішувати сімом старшим (але нижчим за зростом) чоловікам. Белль вирішує усе сама: вона їде на пошуки батька, вона, попри його волю, лишається замість нього у полоні в Чудовиська, вона сама приймає рішення повернутись до того ж Чудовиська, щоби захистити його від навіженого люду, який прагне справедливості, хліба й видовищ. Це дійсно перша діснеївська принцеса, яка приймає кожне рішення сама. І так, до питання її закоханості в Чудовисько можна поставитись і з точки зору «стокґольмського синдрому», але з пісні слів не викинеш, а з казки – шанс виправитись і стати хорошим. У цьому сенсі історія Белль – надзвичайно важлива для дитячого світосприйняття: батьки, друзі, вчителі не завжди будуть поряд і найважливіші рішення випадає приймати самотужки.

Красуня і Чудовисько у 3-D, beauty and the beast, Емма Вотсон, Стівен Чбоскі, Дисней, Дісней, мультик, екранізація, фільм, казки, фільми для дітей, класика, диснеївські фільми, The Walt Disney Company, кінокритика, огляд фільму

кадр з фільму «Красуня і Чудовисько», 2017

Не меншою чеснотою Белль виявляється і її характер: на відміну від своїх «колег по цеху» діснеївських принцес, ця дівчина – не ніжне створіння, яке буде кліпати віями і сумирно сприймати дарунки долі. Вона доглядає батька (на противагу іншим принцесам, чиї «домашні­» чесноти обмежуються вимитою підлогою), вона стоїть за себе (Чудовисько рятує її від вовків вже після того, як вона задала їм прочуханки), і на Чудовисько вона нагримає, коли треба, і осуд односельчан витримає. Щодо останнього – то це last but not least: пом’якшена у мультфільмі атмосфера її рідного села дуже вигідно виопуклюється в фільмі. І дійсно: дівчина, яка не захоплюється вибудовуванням зачісок-пізанських-веж, не завішує себе шторами-сукнями, читає замість спостерігати своє відображення у дзеркалах, пере не вручну, а за допомогою вигаданого химерного механізму, та ще й зухвало відганяє від себе першого хлопця на селі – така дівчина в реальному житті не отримала б мультикового варіанту зачудування. Фільмова атмосфера невдоволеності та підозри до її інакшості видається більш вірогідною. Створенню цієї атмосфери ми, можливо, завдячуємо нікому іншому як Стівену Чбоскі – автору без сумніву геніальної книги про «інакшість» у підлітковому світі «Привіт, це Чарлі! або переваги сором’язливих». Стівен доєднався до створення сценарію не з самого початку роботи над «Красунею і Чудовиськом», але його вплив видається очевидним.

Красуня і Чудовисько у 3-D, beauty and the beast, Емма Вотсон, Стівен Чбоскі, Дисней, Дісней, мультик, екранізація, фільм, казки, фільми для дітей, класика, диснеївські фільми, The Walt Disney Company, кінокритика, огляд фільму

кадр з фільму «Красуня і Чудовисько», 2017

До усього іншого, додається сюжетна лінія, якої ми не бачили у мультфільмі: фільм розкриває карти сімейної історії Белль. Виявляється, що сама Белль народилася в Парижі, а перебралися вони з батьком до села ні через що інше як чуму, яка згубила і її матір. Цей момент можна було б завважити лише додатковою можливістю режисерів розіграти красиві подорожі крізь простір та час, якби він так щільно не вкладався до пазлу оновленого образу діснеївської принцеси. Її батько художник, її пристрасть до читання та любов до знань мають своє коріння. І саме це коріння прив’язує свого часу її до Чудовиська: вирішальним у їх стосунках постає знайомство Белль з його бібліотекою; ніщо її так не чарує, як його обізнаність у літературі; коли їх взаємини вже стають більш довірливими, Чудовисько починає мріяти про те, що вони разом подорожуватимуть і дивитимуться світ, дізнаючись про нього все більше й більше. Отже, саме пристрасть до знань, жива цікавість та інтелектуальна жага стають наріжним каменем в оновленій історії діснеївського кохання, що безперечно є величезним поступом у роботі з маленькими глядачами.

…саме пристрасть до знань, жива цікавість та інтелектуальна жага стають наріжним каменем в оновленій історії діснеївського кохання, що безперечно є величезним поступом у роботі з маленькими глядачами.

І, звісно, безпрограшним ходом став вибір Емми Вотсон акторкою, яка надасть Белль кінематографічного життя. Колись Ґерміона – вона вкрай природньо і знайомо виглядає на екрані з книжкою, із зухвалим і свободолюбним поглядом, з мріями про кращий світ та розумінням власної ролі у ньому. Не нове амплуа для самої Вотсон – воно точно не принесе їй акторського визнання, та видалося більш ніж принагідним для відтворення на екрані принцеси-розумахи, сильної дівчини, та світлого персонажа, здатного своїми ідеями та мріями змінити світ (що, до слова, дуже гармонійно до світосприйняття самої акторки).

Красуня і Чудовисько у 3-D, beauty and the beast, Емма Вотсон, Стівен Чбоскі, Дисней, Дісней, мультик, екранізація, фільм, казки, фільми для дітей, класика, диснеївські фільми, The Walt Disney Company, кінокритика, огляд фільму

Фото зі зйомок фільму «Красуня і Чудовисько»

Фільм точно не є кінознахідкою, чи бодай одним з кращих досягнень Діснею. Йому часто бракує мультикової магії, відчуття казковості. Та він цілком достойно компенсує це чудовим омажем музичному Голлівуду, що все-таки зберігає святковий настрій, необхідний кожній казці. Авантюру з переказаною любою історією можна вважати цілком успішною, а синефілам можна порадити подивитись ту саму казку у версії Жана Кокто 1946 року. Зрештою, часом варто зізнатися самому собі в тому, що розмовляти з чашками та вірити в чудеса – це найпрекрасніша річ у світі. Навіть нахабний малюк з «Бебі боса» говорить про те, що якщо Ви шукаєте балакучих підсвічників, то він їх спеціально для Вас влаштує. Але це вже зовсім інша казка.

Галя Василенко
Галя Василенко

історикиня, кінокритикиня-аматорка