Буремна четвірка: серіали про важке підліткове життя

проблеми підлітків, телесеріали, тринадцять причин чому, сериалы про подростков, що дивитися підліткам, серіали для підлітків, тінейджери, вагітність, булінг, шеймніг, сором, суїцид, що подивитись, netflix, The End of the F***ing World, Skam, Th1rteen R3asons Why

Кадр з серіалу «Кінець ї***ого світу»

Що робити, як думати, як виглядати, куди йти, ким і з ким бути — у дорослих щодо неповнолітніх завжди все заздалегідь продумано та сплановано. Бо мама, тато, бабуся, дідусь, вчитель/ка знає краще. Бо у дорослих є досвід. І байдуже, що цей досвід здебільшого невідрефлексований і вже не дуже актуальний (як не крути, а світ таки не стоїть не місці). І байдуже, що жага дорослих контролювати все і всіх зазвичай переходить дозволені межі та викликає природний спротив. Утім, не все так погано. Адже деякі повчання настільки вишукано приховані, настільки красиво сконструйовані, що «споживаються» підлітками з неабияким апетитом, цікавістю та навіть захватом. Зокрема, якщо мова йде про серіали, у яких «правдиво» відтворена точка зору на світ не дорослих, а самих підлітків. Серіали, що розповідають про буденні проблеми сучасних тінейджерів, швидко реагують на будь-які культурно-соціальні зміни і буквально заповнюють прогалини, які не встигає заповнювати література. Саме такі серіали — без табу та цензури — і раджу до перегляду у цій невеликій добірці.

проблеми підлітків, телесеріали, тринадцять причин чому, сериалы про подростков, що дивитися підліткам, серіали для підлітків, тінейджери, вагітність, булінг, шеймніг, сором, суїцид, що подивитись, netflix, The End of the F***ing World, Skam, Th1rteen R3asons Why

Тринадцять причин чому

Th1rteen R3asons Why, 2017
Сценарій: Джей Ашер, Браян Йоркі
Режисер: Браян Йоркі
У головних ролях: Ділан Міннетт, Кетрін Ленгфорд, Крістіан Наварро, Аліша Бое, Брендон Флінн, Джастін Прентіс, Майлз Гейзер, Росс Батлер, Девін Друїд, Емі Гаргрівс, Дерек Люк, Кейт Волш

Про цей серіал не знають одиниці, а не писали хіба ледачі (наприклад, я). І тому, що на екранізацію однойменного бестселера Джея Ашера чекали довго. І тому, що першопочатково у головній ролі мала зніматися сама Селена Гомес. І тому, що екранізація вийшла вдалою, у чому переконують і статистика переглядів на Netflix, і відгуки критиків. І тому, що після релізу першого сезону вона набула неабиякого розголосу (як хорошого, так і поганого, що цілком очікувано, зважаючи на те, що центральна тема серіалу — підліткові суїциди). І тому, що серіал, крім теми суїциду, торкається багатьох важливих і актуальних для підлітків проблем.

Таке життя дівчат. Люди засуджують тебе через зовнішність, через те, що про тебе говорять. Вони чіпляють на тебе ярлики.

Отже, до причин. В основі першого сезону лежить сюжет підліткового роману «Тринадцять причин чому», про який ми вже розповідали і в добірках, і в окремій рецензії. Як і в романі, історія обертається навколо старшокласника Клея Дженсена та його подруги Ханни Бейкер, яка наклала на себе руки. Щоби пояснити свій вчинок, дівчина залишила коробку з касетами, на яких записано тринадцять причин чому ж вона вирішила закінчити життя самогубством. Кожна серія — це одна касета, кожна касета — одна причина, а кожна причина має свого героя або/та героїню, які свідомо чи несвідомо своїми діями чи бездіяльністю «допомогли» зруйнувати життя Ханни. На відміну від книги, серіал не оминає увагою усіх героїв історії Ханни Бейкер, розкриває глибину їхніх переживань, доповнює сюжет їхніми історіями, не виправдовує, але і не дає глядачам сприймати «винуватців» однозначно. І якщо читачі роману можуть дізнатися про Ханну лише від самої дівчини та без вини винуватого Клея, то глядачі серіалу мають в арсеналі куди більше точок зору, а це робить серіал не стільки кращим, скільки об’ємнішим за книгу. Ба більше, глядачі телесеріалу можуть дізнатися, як саме суїцидальна історія розвивається далі (яким є життя друзів, рідних і знайомих Ханни після її смерті?), адже, на відміну від книги, він має продовження — другий сезон, присвячений судовому процесу та життям героїв після усвідомлення, прийняття або неприйняття втрати та своєї провини.

проблеми підлітків, телесеріали, тринадцять причин чому, сериалы про подростков, що дивитися підліткам, серіали для підлітків, тінейджери, вагітність, булінг, шеймніг, сором, суїцид, що подивитись, netflix, The End of the F***ing World, Skam, Th1rteen R3asons Why

Кінець ї***ого світу

The End of the F***ing World, 2017
Сценарій: Чарлі Ковелл
Режисери: Джонатан Ентвісл, Люсі Черняк
У головних ролях: Алекс Лотер, Джессіка Барден

Навіщо дорослішати, коли можна прожити до тридцяти, сорока та більше років, але так і не збагнути, чим насправді є доросле життя? Якщо можна отримати паспорт, водійське посвідчення, дозвіл на зброю, право заводити та опікуватися дітьми, але так і не відчути на своїх плечах вагу бодай якоїсь відповідальності? Як дорослішати, якщо навколишній влаштовано таким чином, що кожен твій крок контролюється іншими, якщо завтрашній день сплановано та передбачено до найменших дрібничок, якщо кожен твій вибір, по суті, не є твоїм? І що зрештою робити, коли тобі таки вдається почати дорослішати? Дорослішати у світі безвідповідальних, наляканих і лицемірних тридцяти- та сорокарічних, які тільки прикидають дорослими? Поміркувати про це можна за переглядом британського абсурдистського драмедійного телесеріалу «Кінець ї***ого світу», заснований на однойменних коміксах Чарльза Форсмена. Восьмисерійний серіал стартував на телеканалі Channel 4 у Великій Британії наприкінці жовтня 2017, 5 січня 2018 був оприлюднений каналом Netflix і майже одразу ж підкорив серця як підлітків, так і дорослих. Що не дивно, адже усе тут — і сюжет, і персонажі, і акторська гра, і стиль «оповіді», і саундтреки, і операторська робота — викликає захват.

Часом ти усвідомлюєш, що те, що завжди тобою керувало, може бути брехнею. І коли ти справді це усвідомлюєш, що все від самого початку було брехнею, — це ніби проковтнути камінь. Але не щойно. Ти проковтнув його дуже давно.

Серіал розповідає історію сімнадцятирічного Джеймса, який вважає себе психопатом, у вільний час вбиває тварин, мріє вбити людину та намагається втекти від травми, пережитої у дитинстві, і його однокласниці Аліси — бунтівної, відважної, ризикованої і водночас напрочуд чутливої дівчини, яка не дуже мирно та щасливо живе разом із мамою, вітчимом і їхніми малятами-немовлятами. Отже, дивна дружба цієї ще дивнішої парочки починається з банального бажання використати одне одного: він хоче нарешті здійснити свою маніакальну мрію, вона ж прагне втекти від свого домашнього життя із заляканою мамою та «прибацаним» вітчимом. І от одного дня вони беруть автівку Джеймсового тата і тікають… Куди? Навіщо? Від чого? І чи успішно? Відповіді на ці запитання очевидні, але творцям серіалу таки вдається вивести їх на новий рівень (іронія й абсурд роблять своє), додати глибини, різкості та несподіваних деталей, які ще довго не даватимуть глядачам «відійти» від побаченого.

проблеми підлітків, телесеріали, тринадцять причин чому, сериалы про подростков, що дивитися підліткам, серіали для підлітків, тінейджери, вагітність, булінг, шеймніг, сором, суїцид, що подивитись, netflix, The End of the F***ing World, Skam, Th1rteen R3asons Why

Сором

Skam, 2015
Сценарій: Юлія Андем
Режисерка: Юлія Андем
У головних ролях: Жозефін Фріда Петтерсен, Тар’єй Сандвік Мое, Ліза Тейге, Герман Томмераас, Томас Хейєс, Іман Мескіні, Ульрікке Фалч, Марлон Лангделен, Інна Свеніннгдал

Між британським серіалом «Скінс» і норвезьким «Соромом» відстань у 8 років. Не так уже й багато, здавалося б, але рівень «розмови з підлітками» виріс у рази. Теми, взяті до уваги творцями серіалу, лишилися майже такими ж — секс, наркотики, алкоголь, навчання, стосунки з батьками, булінг, дружба, прийняття себе, відповідальність тощо. От тільки говорять на них правдивіше, вишуканіше та без зайвого драматизму. Крім того, важко не помітити, що у норвезькому серіалі на додачу до всього цього у фокусі з’являється фемінізм, бодіпозитив, толерантність (і щодо інших культур, релігій, рас, і щодо ЛГБТ) і навіть едалтизм

Світ, у якому ми живемо, сповнений хаосу, і його правила зрозуміти не просто. Чому деякі люди бідні, а інші багаті? Чому деякі змушені бути біженцями, а інші перебувають у повній безпеці? Чому люди плюють на вулиці? І чому іноді, навіть якщо ти намагаєшся зробити щось хороше, люди відповідають на це ненавистю? Зовсім не дивно, що люди здаються. Що вони перестають вірити у хороше. Але ніхто не є самотнім, навіть якщо іноді здається, що це не так. Кожен із нас є частинкою великого хаосу. Можливо, через сто років у нас будуть машини, які передбачатимуть вплив кожної дії та кожного вчинку, але поки цього не сталося, ми можемо вірити лише в те, що страх заразний, але, на щастя, любов також.

У центрі сюжету — розповідь про повсякденне життя старшокласників у школі Хартвіга Ніссена. Історія про звичайних підлітків (персонажів, яким віриш, співчуваєш і співпереживаєш) зі звичайними проблемами, що хвилюють багатьох. Особливість серіалу в тому, що у кожному сезоні оповідь ведеться від імені одного персонажа. У першому сезоні це була Ева, у другому сезоні — Нура, у третьому — Ісак, у четвертому — Сана. Відповідно, кожен сезон має домінантну тему. Так, Ева стикається з непростими стосунками зі своїм хлопцем Юнасом і проблемами самотності, ідентичності та відчуття приналежності до певної групи. Другий сезон, головною героїнею якого є Нура, будується навколо відносин з випускником Вільямом і торкається тем фемінізму, розладів харчування, самореалізації, насильства, сексуального насильства та кризи біженців (у контексті питання про норвезьку демократію як таку). Третій сезон розповідає про Ісака, який намагається розібратися у своїй сексуальності та прийняти себе, та висвітлює питання психічних захворювань, релігії, ЛГБТ і справжності. У четвертому сезоні на авансцені історія про мусульманку Сану та її проблеми у відносинах з друзями, рідними, собою та своєю релігією.
Ще одна цікава особливість серіалу в тому, що він викладався онлайн на сайті радіостанції Norsk Rikskringkasting у реальному часі: подія, що відбувається в певні день тижня і час, викладалася на сайт саме у цей же час. Пізніше, всі епізоди за тиждень збиралися в єдину серію. Також у глядачів серіалу була можливість спілкуватися з героями телесеріалу в соціальних мережах.

проблеми підлітків, телесеріали, тринадцять причин чому, сериалы про подростков, що дивитися підліткам, серіали для підлітків, тінейджери, вагітність, булінг, шеймніг, сором, суїцид, що подивитись, netflix, The End of the F***ing World, Skam, Th1rteen R3asons Why

Мій божевільний товстий щоденник

My Mad Fat Diary, 2013
Сценарій: Том Бідвелл, Джордж Кей
Режисери: Тім Кіркбей, Бенджамін Карон
У головних ролях: Шерон Руні, Джоді Комер, Клер Рашбрук, Іен Харт, Ніко Міраллегро, Софі Райт

Британський серіал «Мій божевільний товстий щоденник» припаде до душі усім шанувальникам жанру літературних щоденників, фанатам року та романтики кінця минулого століття. Без вагань його можна зарахувати до когорти «найпроблемніших» підліткових серіалів усіх часів і народів. Тут вам і наркотики, і секс, і розлади травлення (а, отже, тема неприйняття себе, шеймінгу та тілесності загалом), і депресії, і дуже складні стосунки з батьками, і купа інших важких тем. Герої «Мого божевільного товстого щоденника» — шістнадцятирічні підлітки, які закохуються, сваряться, п’ють пиво, слухають рок, ходять на рейви та потрапляють у скрутні становища.

Ніхто не збирався рятувати мене, я повинна була зробити це сама.

Усі події відбуваються у Лінкольнширі у 1996 році та розповідають про життя дівчини на ім’я Рей Ерл, яка повертається додому з психіатричної клініки після невдалої спроби самогубства. Очевидно, що від імені самої Рей, адже щоденник — це не просто назва, але й формат оповіді. Отже, «влившись», завдяки дуже давній подрузі Хлої, у компанію нових друзів, Рей намагається розпочати нове «нормальне» життя. Певна річ, абсолютно з чистого листа, тому не розповідаючи про свої проблеми новим друзям. Отже, потай від усіх своїх щойноспечених найкращих друзів вона відвідує сеанси у психоаналітика та вчиться приймати та розуміти себе такою, якою вона є, з усіма своїми образами, страхами та комплексами. Та, як відомо, розпочати нове життя з порожнього листочка можна тільки у віртуальному світі, а в реальному (а творцям серіалу таки вдалося зробити героїв і їхні переживання та випробування максимально правдивими) доводиться шукати можливостей побудувати нове на старому, примирити непримириме та поєднати непоєднуване. Наскільки все це вдається Рей? Що ж. Як то кажуть, принаймні вона намагається бодай щось робити.

Міра Київська
Міра Київська

авторка, редакторка сайту Букмоль