Заклади швидкого читання: як фастфуд популяризує дитячу літературу?

Заклади швидкого читання: як фастфуд популяризує дитячу літературу, макдональдз, pizza hut, book it, комерційні кампанії соціальний бізнес, відповідальність, розвиток культури, популяризація читання,

Food vectors by Marisa Yuen

«Today a reader, tomorrow a leader» — саме таке гасло, запозичене в американської журналістки та борчині за права жінок Маргарет Фуллер, використовують чимало сучасних кампаній, націлених на популяризацію читання серед дітлахів. Адже те, що жахаюча кількість дошкільнят та школярів не має власних книжок та не любить читати, все частіше починає «хвилювати» багато комерційних компаній. Тому вони «дарують» книжки, влаштовують конкурси, організовують літературні клуби, челленджі – все, щоби малеча відкрила для себе радість читання та не вважала його тортурами. З одного боку, організатори таким чином докладаються до популяризації дитячого читання. З другого, вони не лише збільшують у такий спосіб власні прибутки, а й створюють собі імідж «благодійників», який потенційно має принести ще більше прибутків у майбутньому. Якщо споживачам нав’язують думку, що фастфуд не лише «смачний», а й «корисний» для їхніх дітей, хто ж не захоче зайвий раз забігти на піцу чи «Хепі міл»?

_______

Заклади швидкого читання: як фастфуд популяризує дитячу літературу, макдональдз, pizza hut, book it, комерційні кампанії соціальний бізнес, відповідальність, розвиток культури, популяризація читання,

МакДональдз

Уже протягом кількох років у багатьох країнах світу в «Хепі міл», окрім звичних іграшок, можна знайти дитячу книжку. Так, у 2015 році маленькі англійці, завдяки співпраці МакДональдз із Національним Літературним фондом, мали нагоду поринути у незвичайний світ творів Роальда Дала й одержати яскраві видання з уривками його найпопулярніших творів, зокрема «Чарлі і шоколадна фабрика», «Незрівнянний містер Лис», «Матильда» та «Дивовижні ліки Джорджа». А у 2016 році у Сполучених Штатах діти могли разом із Хеппі Міл отримати популярні в усьому світі книжки-картинки «Пригоди ведмедика Паддінгтона» Майкла Бонда, «Акула Кларк отримує серце» Брюса Хейла, «З Днем Святого Валентина, Мишко!» Лаури Нумерофф і Фелісії Бонд та «Кіт Піт: День Святого Валентина крутий» Джеймса Діна та Кімберлі Дін.

Особливо цікавою є кампанія з популяризації читання у французьких закладах мережі МакДональдз, де протягом усього року відвідувачі можна обирати, що саме отримати у своєму Хеппі Міл – книжку чи іграшку. Так, у 2016 році МакДональдз пропонував Жарденові перекази відомих французьких байок «Маленькі секрети Байки» («Les petits secrets des Fables»), а у 2017 – книжки Марка Леві та Флорана Бегю «Високі, наче три яблука», «Хропіння, як виклик», «Щасливий, наче король», «Впертий, як осел» та інші.

З одного боку, організатори  докладаються до популяризації дитячого читання. З другого, вони не лише збільшують у такий спосіб власні прибутки, а й створюють собі імідж «благодійників».

«Переймаються» дитячим читанням і в українській мережі МакДональдз, де з 2012 року у Хеппі мілах також замість звичних іграшок зрідка з’являються книжки. Приміром, минулого року до дитячого меню додавали 8 інтерактивних міні-книжок із головоломками, наліпками та 3D-подорожами: «Пригоди Тіммі в День народження», «Знайомство зі зниклими тваринами», «3D скарби з океанських глибин», «Піннокіо», «Нічний світ», «Пітер Пен», «Де сховався смурфик Ледащо? Книга для гри в піжмурки» та «3D тварини». Відкриваючи таку книжку, кожен зміг переконатися, що читання далеко не завжди нудне, воно буває ще й неймовірно захопливим та навіть більше схожим на гру. Втім, таких «смачних» дитячих видань, як у шведських МакДональдзах, де ще з 2004 року у хеппі-мілах періодично з’являються книжки-картинки на кшталт «Ягуара» Ульфа Старка й Анни Хьоґлунд та «Яблука» Яна Льофа, в Україні поки не було.

Заклади швидкого читання: як фастфуд популяризує дитячу літературу, макдональдз, pizza hut, book it, комерційні кампанії соціальний бізнес, відповідальність, розвиток культури, популяризація читання,

А от чим українська мережа знаменитого фастфуду може справді похвалитися, так це проектом Нарру Readers – читанковим клубом для дітей від 4-х – 8-ми років, що працював у 18-ти українських містах. На зустрічах клубу діти слухали книжки від провідних українських видавництв, а після – гралися в ігри та заповнювали подарований мережею тематичний щоденник, де могли осмислювати прослухане малюючи, оцінювати книжки та колекціонувати наліпки із зображеннями книжок. От тільки проіснував цей клуб зовсім недовго — з 2014 року і до кінця 2015 року.

Заклади швидкого читання: як фастфуд популяризує дитячу літературу, макдональдз, pizza hut, book it, комерційні кампанії соціальний бізнес, відповідальність, розвиток культури, популяризація читання,

Pizza Hut

Яскравим прикладом того, як із маленької ідеї можна створити величезну програму, що матиме популярність серед мільйонів дітей та мотивуватиме їх читати книги, є колишній президент світової мережі піцерій «Pizza Hut» та програма BOOK IT!

Спочатку президент компанії просто намагався заохотити свого сина до читання, тому нагороджував хлопця поїздкою у піцерію щоразу, як той виконував своє «читацьке» завдання. А вже 1984 року «Pizza Hut» офіційно розпочала BOOK IT! – національну програму розвитку читання. Принцип її дії нескладний: вчитель визначає для свого класу певну кількість сторінок або книг для прочитання і обмежений час. Оскільки завдання вчитель складає, враховуючи всі особливості свого класу, ніхто не отримує завдань неможливих до виконання. А кожен, хто досягне своєї «читацької» мети, отримує у винагороду сертифікат на власну особливу піцу. За роки свого існування програма охоплює більше 14 мільйонів дітей та підлітків щорічно.

Заклади швидкого читання: як фастфуд популяризує дитячу літературу, макдональдз, pizza hut, book it, комерційні кампанії соціальний бізнес, відповідальність, розвиток культури, популяризація читання,

In-N-Out Burger

Ще один заклад швидкого харчування, який переймається дитячим читанням, — американська мережа In-N-Out Burger, яка щорічно проводить акцію «Cover to Cover».

Невміння самостійно читати зовсім не проблема, адже батьки можуть допомогти власній дітворі та переглянути книгу разом із ними.

За цією програмою діти віком від 4 до 12 років мають прочитати будь-яку книжку із місцевої бібліотеки. За 5 “осилених” творів In-N-Out Burger дарує купон на бургер, чізбургер або смажений сир. Проте таких купонів можна отримати не більше трьох. Невміння самостійно читати зовсім не проблема, адже батьки можуть допомогти власній дітворі та переглянути книгу разом із ними. Тоді буде враховуватись кількість творів, які дорослі і малі прочитали разом. Такий варіант не тільки посприяє покращенню сімейних стосунків, але й покаже малечі, що ті, кого вони найчастіше беруть за приклад, аж ніяк не нехтують читанням.

Заклади швидкого читання: як фастфуд популяризує дитячу літературу, макдональдз, pizza hut, book it, комерційні кампанії соціальний бізнес, відповідальність, розвиток культури, популяризація читання,

The Hell

А у Новій Зеландії піцерія з доволі незвичайною назвою The Hell разом із NZ Book Awards for Children and Young Adults  вже четвертий рік успішно проводить HELL Reading Challenge. Участь у цьому челленджі абсолютно безкоштовна, а умови дуже прості – за кожну прочитану книгу дитина отримує відмітку на своєму «колесі піци» (особиста картка для позначок у вигляді піци). І коли відміток стає 7, за них можна викупити власну «пекельну» піцу.

Заклади швидкого читання: як фастфуд популяризує дитячу літературу, макдональдз, pizza hut, book it, комерційні кампанії соціальний бізнес, відповідальність, розвиток культури, популяризація читання,

Dion’s

Піцерія Dion’s у Нью-Мексико розробила дворівневу програму для власного читацького клубу. Спершу всі учасники отримують спеціальні оціночні листи та інструкції. На першому рівні потрібно прочитати щонайменше 12 книг, аби отримати сертифікати на розваги, напої, піцу та шанс позмагатися за подарункову карту піцерії.

…не зважаючи на те, що всі ці ініціативи відіграють важливу роль у популяризації літератури та дитячого читання, всі вони й досі залишаються хорошими маркетинговими кампаніями.

Ось таким чином заклади харчування намагаються мотивувати дітей частіше зазирати під обкладинки та надихати батьків частіше читати разом із дітьми. Та не зважаючи на те, що всі ці ініціативи відіграють важливу роль у популяризації літератури та дитячого читання, всі вони й досі залишаються хорошими маркетинговими кампаніями. Беручи участь у таких кампаніях, варто зважати на кілька речей: що саме ви і ваша дитина отримуєте та яка мотивація може ховатися за цими ініціативами. Іншими словами, зважити, чи ви отримуєте справді хорошу книжку, з якісним текстом, ілюстраціями та поліграфією. А також пам’ятати, що фаст фуд менш шкідливим від читання, на жаль, не стає. Так само як і мільтимільярдні корпораціями – безкорисливими благодійниками. Що більше читаєш, то більше їси смаженої картоплі та п’єш солодких газованих напоїв. Чи воно того варте, вирішувати насамперед батькам, тіткам, бабусям і дідусям, а отже тим, хто платить.

Катерина Шпирко
Катерина Шпирко

журналістка, редакторка рубрики Події