Клан Клік-Клац: шість ролей цифрового батьківства

Клан Клік-Клац: шість ролей цифрового батьківства, digital education, цифрове виховання, діти й планшети, гаджети, виховання дитини, коли можна давати дитині планшет, вплив гаджетів, screen time, скільки можна проводити часу за монітором, Перші кроки в Інтернеті, найкращі сайти для дітей, додатки для дітей, пристосунки, розвиток дитини, діти й інтернет-мережа, пізнавальні ресурси, чи дозволяти дітям користуватися гаджетами, медіа

Illustration: Cinthya Alvarez, Elizabeth Pich

Батьківство — річ відповідальна та непроста. Скільки існує людство, нас, батьків, турбують все ті ж питання: Як виростити дітей? Як уберегти їх від небезпек? Як навчити їх правильних, на нашу думку, цінностей? Як дати дітям те, що справді згодиться їм у майбутньому? І хоча запитання залишаються по суті незмінними, кожному наступному поколінню батьків доводиться винаходити на них нові відповіді. Комбінувати знайомі зі свого дитинства рецепти виховання та власний життєвий досвід, що видається актуальнішим станом «на зараз». І це природно. Адже змінюються обставини, в яких ми живемо. Змінюється спосіб життя наших дітей, культура, цінності у суспільстві, що їх оточує. Багатьох проблем і питань, з якими ми зіштовхуємося сьогодні, просто не існували 20 чи 30 років тому, коли виховували нас самих.

Якщо нам більш-менш зрозуміло, як оберігати та виховувати своїх синів та доньок у першому світі, то з Інтернет-реальністю все не так очевидно…

Як на мене, однією із таких відкритих тем сьогодення є питання цифрового виховання дітей. Ця інтернет-революція, що впала на наші голови так раптово, перевернула усе з ніг на голову. Наші маленькі діти та підлітки все роблять по-іншому: спілкуються, навчаються, самовиражаються, розважаються. Вони з юного віку живуть на два світи: офлайн та онлайн. І якщо нам більш-менш зрозуміло, як оберігати та виховувати своїх синів та доньок у першому світі, то з Інтернет-реальністю все не так очевидно…

Особисто я почала цікавитися цією темою відносно нещодавно. Мої дівчата ще маленькі, їм поки далеко до самостійної Інтернет-активності, соцмереж, відео-ігор чи покупок онлайн. Проте чим більше я читаю, тим чіткіше усвідомлюю наскільки широкою є проблематика цифрового виховання. І як багато всього треба знати та розуміти дітям, аби стати зрілими цифровими громадянами цього світу.

А ще під час моїх «польових розвідок» я то тут, то там знаходжу готові корисні матеріали, які вже доступні для батьків у інших країнах. Отже, є свої переваги в тому, що Україна трохи відстає у темпах поширення технологій. Українські батьки мають фору — можуть уже сьогодні користуватися надбаннями більш розвинутих у цьому плані країн, а не чекати ще кілька років, поки проблема стане більш явною вже й у нас, та сподіватися на увагу від тутешніх експертів!

Клан Клік-Клац: шість ролей цифрового батьківства, digital education, цифрове виховання, діти й планшети, гаджети, виховання дитини, коли можна давати дитині планшет, вплив гаджетів, screen time, скільки можна проводити часу за монітором, Перші кроки в Інтернеті, найкращі сайти для дітей, додатки для дітей, пристосунки, розвиток дитини, діти й інтернет-мережа, пізнавальні ресурси, чи дозволяти дітям користуватися гаджетами, медіа

Ілюстрація з брошури «Клан Клік-Клац»

Сьогодні ділюся з вами брошурою, що була розроблена Сингапурською організацією Media Literacy Council, а віднедавна з’явилася і в (моєму) українському перекладі.

«Клан Клік-Клац» (в ориг. Clique Click) — це своєрідна ввідна лекція для батьків про те, які проблеми можуть спіткати в Інтернеті (як от небажаний контент, онлайн-шахрайство, ігрозалежність, кібербулінг, тощо), та про те, як можна давати їм раду. Жартівливо названий «клан» об’єднує шість персонажів — шість ролей, які мали б виконувати батьки, готуючи своїх дітей до онлайн-життя:

Клан Клік-Клац: шість ролей цифрового батьківства, digital education, цифрове виховання, діти й планшети, гаджети, виховання дитини, коли можна давати дитині планшет, вплив гаджетів, screen time, скільки можна проводити часу за монітором, Перші кроки в Інтернеті, найкращі сайти для дітей, додатки для дітей, пристосунки, розвиток дитини, діти й інтернет-мережа, пізнавальні ресурси, чи дозволяти дітям користуватися гаджетами, медіа

Ілюстрація з брошури «Клан Клік-Клац»

ЗАХИСНИК

Бути захисником — оберігати від небезпек, вчити, як поводитися у незрозумілих ситуаціях, якщо змога відфільтровувати інформацію, що може потрапити на очі дитині.

РОЛЬОВА МОДЕЛЬ

Бути рольовою моделлю — на власному прикладі демонструвати грамотне та свідоме користування технологіями.

ПРАВДОШУКАЧ

Бути правдошукачем — вчити критичного мислення, пояснювати дітям, що інформація у мережі може бути неправдивою або навіть шкідливою. Тренувати дитяче вміння відрізняти правду від фікції.

Клан Клік-Клац: шість ролей цифрового батьківства, digital education, цифрове виховання, діти й планшети, гаджети, виховання дитини, коли можна давати дитині планшет, вплив гаджетів, screen time, скільки можна проводити часу за монітором, Перші кроки в Інтернеті, найкращі сайти для дітей, додатки для дітей, пристосунки, розвиток дитини, діти й інтернет-мережа, пізнавальні ресурси, чи дозволяти дітям користуватися гаджетами, медіа

Ілюстрація з брошури «Клан Клік-Клац»

НАСТАВНИК ЦІННОСТЕЙ

Бути наставником цінностей — закладати фундамент із правильних моральних норм. Пояснювати, що онлайн-світ є лише проекцією світу реального, що в обох світах є поняття відповідальності та місце для людяності.

РЕФЕРІ

Бути рефері — стежити за тим, аби діти дотримувались узгоджених «правил гри». Разом встановлювати розумні межі, залежно від віку дітей, у яких вони будуть користуватися технологіями, а не зловживати ними.

ВІЗІОНЕР

Бути візіонером — виховувати із думкою про майбутнє. Заохочувати дітей активно пізнавати та випробовувати на практиці унікальні можливості сучасного світу. Чітко розуміти, які цінності близькі вашій сім’ї, яке бачення «успішного життя» ви маєте. Та намагатися давати дітям те, що реально допоможе їм у майбутньому.

Поміркуйте самі, чи прийнятний медіа-контент споживають ваші діти, чи достатньо зрозумілі ваші сімейні правила користування пристроями та чи достатньо часу приділяєте тому, щоб розвивати стосунки у сім’ї.

Інформація, подана в брошурі, є доволі розмаїтою: від розбору реальних життєвих ситуацій та відкритих питань для роздумів і до практичних порад та конкретних інструкцій щодо налаштувань батьківського контролю. Є у брошурі і статистика, і посилання на додаткові джерела. Відчувається, що над цими матеріалами працювала не одна людина, а ціла команда авторів.

Мені дуже сподобалося те, що в «Клані Клік-Клац» є багато запитань без відповідей. Мовляв, поміркуйте самі, чи прийнятний медіа-контент споживають ваші діти, чи достатньо зрозумілі ваші сімейні правила користування пристроями та чи достатньо часу приділяєте тому, щоб розвивати стосунки у сім’ї. Не люблю, коли широку тему зводять до банального списку категоричних і обов’язкових до виконання пунктів (зазвичай, важко застосовних на практиці), а в цьому разі тема й справді доволі широка та багатогранна. Тож правильні запитання — чи не найкращий спосіб викликати у читача щире зацікавлення та спонукати його до глибокого обмірковування тієї чи іншої проблеми.

…приємно, що у брошурі зовсім немає зарозумілого образу «всезнаючого дорослого» і «завжди-у-всьому-винної дитини», чим, буває, грішать книжки про виховання.

А ще приємно, що у брошурі зовсім немає зарозумілого образу «всезнаючого дорослого» і «завжди-у-всьому-винної дитини», чим, буває, грішать книжки про виховання. Автори дуже часто апелюють до самих батьків. Чи добрий приклад ви подаєте? Чи до кінця розібралися у ситуації? Чи вмієте самі мислити критично? А правильно користуватися пристроями? Чи контролюєте свій час онлайн?.. Як то кажуть, не треба намагатися виховати дитину. Виховуйте самі себе, а діти природним шляхом навчаться того, що ви показуєте своїми справами, а не словами.

До речі, про запитання. Окремі з них взагалі застали мене зненацька. Наприклад: «Що для вас, як батьків, означає успішне життя?», «Чи навчаєте ви дітей цінностей та навичок, що допоможуть їм як реальному, так і віртуальному житті?». Погодьтеся, зовсім не той рівень абстракції, що у типових статтях про «screen time» і те, як його обмежувати!

Водночас, є у цих матеріалах і багато корисних відповідей. Я, попри солідний стаж в ІТ та кількарічний досвід мами, вперше дізналася про те, як зробити так, аби Google чи YouTube видавав моїй дитині не все підряд, а лише те, що вважається прийнятним для її віку. Чи про значення позначок-рейтингів, якими маркують фільми та телепередачі. Відкрила для себе ще кілька корисних сайтів із підбірками якісного медіа-контенту.

Головне — правильно поставити запитання і справді захотіти знайти на них відповідь.

Думаю, у «Клані Клік-Клац» кожен зможе знайти окремі фрагменти, що зачеплять за живе або миттєво ввійдуть у вашу практику (як от простенька гра на пальцях «Стріляй!», що відразу полюбилася моїй старшій доці). А решта — пройде повз. Крім того, добре, що формат брошури компактний, а текст легкий для читання (50 сторінок, добра половина з яких — ілюстрації).

Найкраще, якщо після прочитання у вас, як у мене, залишиться «відчуття голоду» за всім несказаним і нез’ясованим щодо певної проблеми, що турбує вас найдужче. Адже попереду — ще так багато корисної інформації до вивчення й опрацювання! Головне — правильно поставити запитання і справді захотіти знайти на них відповідь.

Бажаю приємного знайомства із героями «Клану Клік-Клац» та успіхів у вихованні ваших малих інтернет-громадян!

Читати брошуру онлайн

Христя Слободян
Христя Слободян

блогерка, розробниця дитячих мобільних ігор