Як мотивувати дитину не прогулювати школу?

школа, освіта, дитина прогулює школу, нагороди для дитини, як уникнути прогулів, відвідуваність школи, проблеми в школі, учні, проблемні діти, хороші оцінки у школі

illustration: Hanna Barczyk for NPR

Відсутність у дитини бажання ходити до школи — справжня проблема, з якою не рідко зіштовхують і батьки, і вчителі. Як же ж її вирішити? Як уникнути прогуляних уроків, які можуть обернутися поганими оцінками та низьким рівнем освіти загалом? Відповідь на це запитання, здається, лежить на поверхні. Мовляв, варто просто запропонувати дитині винагороду за відвідування школи, і кількість пропусків різко впаде. Але нещодавнє дослідження Гонконгського університету науки і техніки переконує в тому, що подібні практики стимулювання можуть принести значно більше шкоди, ніж користі.

У дослідженні взяли участь 799 третьокласників — переважно 9-річних учнів та учениць кількох десятків однокласних шкіл (single-classroom schools) з найбідніших районів індійського міста Ахмедабад, якими керує некомерційна організація Gyan Shala.
Програма Гьян Шала є безкоштовною і має репутацію такої, що пропонує якісну освіту, добре навчає мові, математиці та природничим наукам. Проте, відвідуваність у їхніх школах є не кращою, ніж в середньому по регіону. Тому щодня близько чверті учнів відсутні. В адміністрації Гьян Шала переконані, що багато дітей віддають перевагу тому, щоби не піти на заняття і гратися, якщо, скажімо, це святковий день, або брат чи сестра, що відвідує іншу школу, лишилася вдома, або просто тому, що немає настрою для навчання.
Таким чином, дослідники запропонували дітям приблизно з половини усіх класів протягом 38 днів не прогулювати школу мінімум 32 дні — тобто 85% — і отримати за це спеціальний подарунок: два олівці та гумку.

школа, освіта, дитина прогулює школу, нагороди для дитини, як уникнути прогулів, відвідуваність школи, проблеми в школі, учні, проблемні діти, хороші оцінки у школі

illustration: Anna Parini

«Звісно, два олівці та гумка — звучить так, ніби це не так уже й багато. І, певна річ, діти могли б їх отримати у будь-який інший спосіб. Проте, такі предмети — доволі цінні у тих бідних районах, де живуть ці діти» — зазначає Суджата Вісарія, співавторка дослідження та економістка Гонконгського університету науки і техніки.
Крім того, самі гумки були не зовсім звичайні. «Ми витратили чимало часу, намагаючись зробити так, щоби їхня нагорода була особливою», — говорить Суджата. «Щоби це була не проста сіра гумка, а щось яскраве у формі тваринки».

Перед стартом проекту, діти могли оглянути зразки гумок і перспектива виграти приз, звичайно, викликала у них інтерес. Протягом 38 днів учні майже у два рази частіше відвідували заняття. Особливо помітним ефект був серед дітей, рівень відвідуваності яких був найнижчим до початку програми, — вони почали ходити до школи у 2,3 раза частіше. Для порівняння, діти, рівень відвідуваності який був раніше найвищим серед інших, також покращили свої показники, але всього на 1,8.

Після того, як програма стимулювання завершилася, діти з більш низьким рівнем початкової відвідуваності стали схильними до того, щоби відчувати себе менш упевненими у власних розумових здібностях, ніж раніше.

І спершу все, за словами Вісарії, відбувалося цілком логічно. Як економістка, вона очікувала, що програма винагород буде найефективнішою для дітей, які раніше не мали внутрішньо мотивації відвідувати школу — приміром, класні розваги.

школа, освіта, дитина прогулює школу, нагороди для дитини, як уникнути прогулів, відвідуваність школи, проблеми в школі, учні, проблемні діти, хороші оцінки у школі

illustration: Anna Parini

Після 38 днів, дітям, яким вдалося пройти це випробування, на спеціальній церемонії вручили нагороди. Згодом дослідники перевірили дітей ще два рази. І тоді збагнули, що все відбувається доволі несподівано.

Дослідники розглянули три різні категорії:

Діти, відвідуваність яких була найвищою в класі перед програмою винагород. Вони повернулися до свого початкового рівня відвідуваності.

Діти, які мали найнижчий рівень відвідуваності, але під час експерименту спромоглися достатньо ходити на заняття для того, щоби виграти приз. Після завершення програми ці діти також повернулися до свого рівня відвідуваності.

Діти з найнижчою відвідуваністю, які не поліпшили свої показники для того, щоби отримати нагороду. Іншими словами, діти які не впоралися із завданням. До цієї категорії потрапило понад 60% дітей із початковим найнижчим рівнем відвідуваності. І наслідки експерименту для них були жахливі. Вони почали відвідувати заняття у чверть менше, ніж до того, як було введено систему винагород.

За словами Вісарії, цей результат був для них не просто несподіваним, але й сумним.

Що ж сталося? На думку Вісарії, цим учням програма стимулювання тільки наголосила на тому, настільки поганою є їхня відвідуваність. Таким чином, вони, можливо, втратили навіть ту мінімальну мотивацію, яку мали раніше, до старту цієї програми. Інші результати дослідження підтвердили цю теорію. Після того, як програма стимулювання завершилася, діти з більш низьким рівнем початкової відвідуваності стали схильними до того, щоби відчувати себе менш упевненими у власних розумових здібностях, ніж раніше.
За словами Вісарії, цей результат був для них не просто несподіваним, але й сумним. Вона та її колеги-дослідники були готові до того, що програма винагород не принесе бажаних результатів, або що будь-які позитивні ефекти не триватимуть довго. Але вони навіть не припускали, що це матиме настільки негативний вплив на дітей.

Джерело: NPR

Букмоль
Букмоль

"тебе з'їмо ми вмить" ©