«Джейн, лисиця і я»: Ізабель Арсено про створення графічного роману

Isabelle Arsenault, Jane, le renard & moi, Jane, the fox & me, picturebooksmakers, ізабель арсено, графічні романи, комікси, підліткова література, видавництво віват, фанні брітт, найкращі книжки, булінг, кохання, проблемна література, джейн, лисиця і я, джейн лиса и я, изабель арсено

Ізабель Арсено — відома канадська ілюстраторка, що тричі здобула престижну відзнаку губернатора у галузі дитячої літератури Governor General’s Award for Children’s Literature, а дві її книжки-картинки потрапили до рейтингу Книжка року «Нью-Йорк таймз».
У цьому дописі Ізабель розповідає про свій досвід ілюстрування написаного Фанні Брітт графічного роману «Джейн, лисиця і я», український переклад якого зовсім скоро з’явиться у видавництві «Віват».

______

Isabelle Arsenault, Jane, le renard & moi, Jane, the fox & me, picturebooksmakers, ізабель арсено, графічні романи, комікси, підліткова література, видавництво віват, фанні брітт, найкращі книжки, булінг, кохання, проблемна література, джейн, лисиця і я, джейн лиса и я, изабель арсено

Я віддавна хотіла створити довгу графічну історію. Коли я вперше прочитала роман Фанні Брітт, то була вражена образом головної героїні — не прийнятої однолітками дівчини, яка знаходить прихисток у романі Шарлоти Бронте «Джейн Ейр». Незвичний формат історії — обсяг, два рівні оповіді, тема і настрій — лишав багато можливостей для творчості.

Було чудово мати простір для експериментів й імпровізації. І я не боялася робити помилки під час цього творчого процесу.

Я швидко накидала перші невеликі замальовки відразу ж у моїй чернетці роману. Насправді я перфекціоністка, тож якби приділяла стільки ж часу скетчам, скільки віддаю ретельніше промальованим ілюстраціям, то гаяла б неймовірну кількість часу. Наприклад, обкладинку я накидала дуже швидко. А пізніше дібрала кольори та зробила замальовку на телефоні. Ці візуальні нотатки дуже загальні і ледве промальовані, та дуже скеровують мою роботу.

Тоді я додала до чернеток текст, аби інші могли зрозуміти, що відбувається у кожному блоці, на кожній сторінці. Саме цю версію манускрипту я показала моєму видавцеві та авторці, Фанні Брітт. Щоби краще пояснити задум, я прочитала книжку разом із ними від початку до кінця сидячи у кафе — часом я мусила затриматися на певному епізоді та детальніше розтлумачити, як малюнок виглядатиме згодом.

На щастя, вони зрозуміли, що я мала на думці, та щойно все було затверджено, я відразу взялася до фінальної версії ілюстрацій. Те, що першим замальовкам бракувало точності і деталей, дозволило мені краще адаптувати подальшу роботу до бажань і примх. Було чудово мати простір для експериментів й імпровізації. І я не боялася робити помилки під час цього творчого процесу.

Isabelle Arsenault, Jane, le renard & moi, Jane, the fox & me, picturebooksmakers, ізабель арсено, графічні романи, комікси, підліткова література, видавництво віват, фанні брітт, найкращі книжки, булінг, кохання, проблемна література, джейн, лисиця і я, джейн лиса и я, изабель арсено

З кожною книжкою я працюю по-різному. Кожен текст — своєрідний окремий всесвіт, отже я намагаюся підлаштувати мої навички та графічні підходи до кожного проекту. Щодо цієї книжки, то я від початку мала задум поєднати кольорові сторінки з чорно-білими, щоби відобразити два рівні оповіді. Хоча я також мусила вибрати техніку, яка пасує моїй швидкості малювання (а вона низька!) та кількості сторінок.

Фанні Брітт надихнула історія її власного життя. Я ж сприйняла цей текст дуже близько до серця і прагнула, щоби він відображав і частинку мене також.

Олівцеві малюнки були незамінні для чорно-білих сторінок. Вони також дали мені змогу легко переробляти те, що не спрацювало з першої спроби. І мені подобаються сліди, які стерті олівцеві малюнки залишають на папері: часом я обігрувала їх, використовувала, щоби створити особливі текстури і тональності. Обожнюю створювати речі руками та використовувати для моїх ілюстрацій найпростіші матеріали.

Isabelle Arsenault, Jane, le renard & moi, Jane, the fox & me, picturebooksmakers, ізабель арсено, графічні романи, комікси, підліткова література, видавництво віват, фанні брітт, найкращі книжки, булінг, кохання, проблемна література, джейн, лисиця і я, джейн лиса и я, изабель арсено

Кольорові сторінки зображають епізоди з роману «Джейн Ейр», який моя героїня читає запоєм. Коли вона буквально занурюється у книжку, оповідь набуває іншої форми, і мені кортіло графічно наголосити на цій зміні. Я використала кольорові чорнила, щоби досягти насиченості й розмитості, щоби читачі також могли вдихнути на повні груди та поринути в історію. Таким чином, не наслідуючи стиль вікторіанської доби, я також прагнула наголосити, що ці сцени відбуваються в уяві моєї героїні, тож і відрізняються від роману Бронте. Наприкінці книжки обидва стилі зливаються в один, й оповідь у «Джейн, лисиці та я» набуває нового напрямку.

Isabelle Arsenault, Jane, le renard & moi, Jane, the fox & me, picturebooksmakers, ізабель арсено, графічні романи, комікси, підліткова література, видавництво віват, фанні брітт, найкращі книжки, булінг, кохання, проблемна література, джейн, лисиця і я, джейн лиса и я, изабель арсено

Фанні та я спершу побоювалися, що ця книжка не пасуватиме ні дітям, ані дорослим, не знайде своєї читацької аудиторії і зрештою потішить лише нас двох. Та ми помилялися.

Мені від самого початку хотілося, щоби «Джейн, лисиця і я» була дуже особистою історією. Фанні Брітт надихнула історія її власного життя. Я ж сприйняла цей текст дуже близько до серця і прагнула, щоби він відображав і частинку мене також.

Isabelle Arsenault, Jane, le renard & moi, Jane, the fox & me, picturebooksmakers, ізабель арсено, графічні романи, комікси, підліткова література, видавництво віват, фанні брітт, найкращі книжки, булінг, кохання, проблемна література, джейн, лисиця і я, джейн лиса и я, изабель арсено

Фанні та я спершу побоювалися, що ця книжка не пасуватиме ні дітям, ані дорослим, не знайде своєї читацької аудиторії і зрештою потішить лише нас двох. Та ми помилялися. Книжка вже здобула багато престижних винагород і вийшла дюжиною мов у різних країнах світу.

Офіційна сторінка Ізабель Арсено Visit Isabelle Arsenault’s website

Джерело: Picturebookmakers

Букмоль
Букмоль

"тебе з'їмо ми вмить" ©