Пізнай мене повністю: навіщо підліткам розуміти свій мозок

Пізнай мене повністю: навіщо підліткам розуміти свій мозок, користь сну,виховання,емпатія,розвиток мозку,розвиток дитини,шкільна освіта,покращити навчання, як зрозуміти себе,розвиток підлітків,сон,емоційне здоров'я

Illustration: Jessica Xu

Підлітковий вік — це такий період у нашому житті, коли світ, як внутрішній, так і зовнішній, змінюється зі швидкістю світла. Якісь зміни очевидні для всіх, бо відбуваються буквально на поверхні, про якісь знаємо лише ми, а якісь зазвичай лишаються непомітними навіть для нас самих. Такими прихованими від допитливих очей змінами є зокрема ті, що відбуваються у такій напрочуд захопливій і мінливій частині нашого тіла як мозок.
Ще не так давно вважалося, що мозок активно розвивається лише у дитинстві. Але, як свідчать дослідження останніх двох десятиліть, він продовжує розвиватись і в підлітковому віці, у період, який може розпочатися, коли ми навчаємося у середній школі, та тривати аж до того моменту, коли ми стаємо дорослими.
Та, як переконує Сара-Джейн Блейкмор, професорка когнітивної нейронауки в Університетському коледжі Лондона, важливо не лише те, що мозок, попри популярні припущення, продовжує змінюватися після завершення дитинства, а й те, що розуміння цих процесів може принести неабияку користь і підліткам, і їхнім батькам, і вчителям.

Аби мати можливість упоратися з різними почуттями та потенційними проблемами психічного здоров’я, важливо, щоби підлітки розуміли біологічні та соціальні причини своїх станів і поведінки.

Як же ж навчитися розуміти підлітковий мозок? Як тінейджери думають, розв’язують проблеми та навчаються? І як використати знання про особливості функціонування підліткового мозку на практиці у реальному житті? Про це Сара-Джейн Блейкмор розповідає докладно, занурюючись у науку, у своїй книжці «Створюючи себе. Таємне життя підліткового мозку» та стисло — в інтерв’ю з Еліс Надворни для NPR.

Розуміння підліткового мозку може бути дуже корисним в освітньому процесі. Про що саме, на вашу думку, повинні знати педагоги?

Сон. Річ у тому, що добовий ритм має значення. Біологічний годинник змінюється у період статевого дозрівання. У підлітковому віці відбувається зсув приблизно на дві години, а це означає, що тінейджерів починає хилити у сон на кілька годин пізніше, ніж дорослих. Таким чином, вони відчувають себе дуже втомленими вранці, куди втомленішими, ніж діти та дорослі.
А це безпосередньо впливає на навчальний процес, особливо зважаючи на те, що уроки у школі починаються рано вранці. Школи зазвичай розпочинають свою роботу о 8:30 ранку або й раніше, а це для підлітків, можливо, десь так само, як для дорослих посеред ночі. З біологічної точки зору, тінейджери у такий час повинні все ще спати.
Звичайно, це дуже складно, тому що ціле суспільство обертається навколо того, що протягом робочого дня діти перебувають у школі. Батьки ж не хочуть залишати своїх синів і доньок удома, коли йдуть на роботу. Тому з точки зору суспільства та політики здійснити цю зміну майже неможливо. Але деякі школи таки наважуються на ігри з початком навчального процесу для підлітків і намагаються відстежувати результати, щоби побачити, чи здатні такі зміни покращити результати навчання та соціально-емоційні наслідки.

Ви також припускаєте, що самі підлітки повинні знати, що відбувається у їхньому мозку.

Як на мене, розуміння підліткового мозку має бути частиною навчальної програми для підлітків. Вони повинні знати важливу інформацію про власний мозок і про те, як вони змінюються, тому що це, на мою думку, дає можливість молодим людям краще розуміти себе, усвідомлювати, чому вони відчувають себе так, а не інакше.
Тінейджери повинні розуміти, чому вони можуть бути надміру сором’язливими, податливими до впливу однолітків або схильними ризикувати. Підліткові роки є дуже важливими з точки зору вразливості до психічних захворювань. Ми знаємо, що більшість психічних захворювань вперше з’являються саме у підлітковому віці, здебільшого до 24 років. Аби мати можливість упоратися з різними почуттями та потенційними проблемами психічного здоров’я, важливо, щоби підлітки розуміли біологічні та соціальні причини своїх станів і поведінки.

Отож мозок продовжує розвиватися приблизно до 25 років. Чи означає це, що навчання у цей період дається легше, ніж у зрілому віці? І який загалом зв’язок між розвитком і гнучкістю мозку?

Мозок переживає величезні зміни в підлітковому віці, як з точки зору структури — складу, кількості сірої та білої речовини, так і з точки зору того, як саме він функціонує: як він активується, коли ви робите різні речі.
Що це означає у контексті навчання? Існує загальне припущення, засноване на численних дослідженнях, що цей розвиток, який ми бачимо в підлітковому віці, означає, що саме у цей час мозок особливо гнучкий — принаймні у деяких областях. Річ у тім, що у підлітковому віці мозок особливо піддається впливу навколишнього середовища, через що він може бути схильним до навчання певним навичкам. Оскільки підлітковий вік — це важливий період для соціальної інтеграції, мозок тінейджерів здатен якнайкраще розуміти інших людей, дізнаватися про їхні думки й емоції, а також розуміти соціальні ієрархії.

Отже, друзі й однолітки дійсно важливі у цей час.

З точки зору важливості та ролі у житті підлітків друзі — це додатковий крок. Адже підлітки мають підвищену схильність до впливу своїх друзів, особливо у сферах, які пов’язані з ризиком. Такі речі, як куріння, вживання алкоголю, експерименти з наркотиками — це ризики, на які тінейджери, як правило, не наважуються, коли вони самі. Я вважаю, що саме страх бути виключеним групою однолітків є рушійною силою типової поведінки підлітків.

Чи можуть школи використовувати це, щоби допомогти учням навчатися, або припинити знущання, або підвищити обізнаність із питань здоров’я?

Так. Існує навіть модель у сфері охорони здоров’я. Є дослідження, які показують, що, якщо ви знайомите клас, у якому підлітки перебувають одне з одним у хороших і близьких стосунках, з негативними наслідками хуліганства та соціальної ізоляції, а потім стимулюєте учнів до проведення кампанії проти цькування, це призводить до того, що у школі надзвичайно зменшуються випадки знущань та соціального виключення. Крім того, це загалом змінює їхнє ставлення до булінгу та соціального виключення на певний час — на рік або й більше.
Думка друзів і відповідність соціальним нормам — це саме те, про що дбають молоді люди. Тому спроби змінити ставлення та поведінку підлітків у сферах, що пов’язані з ризиками та знущаннями, повинні ґрунтуватися на соціальній оцінці. І вчителі також можуть використовувати цю модель.

Як соціальні медіа впливають на все це?

Для підлітків дійсно важливо бути прийнятими їхньою соціальною групою, їхніми друзями, і тому вони схильні робити те, що викликатиме згоду в інших. Соціальні медіа, як-от Instagram, Snapchat, Facebook тощо, дозволяють підліткам реалізовувати свою жагу до соціальної комунікації постійно, навіть посеред ночі.
Існує не дуже багато досліджень про те, як соціальні медіа впливають на розвиток мозку, але є одна сфера, щодо впливу на яку я досить упевнена. Це сон. Багато підлітків, з якими я працюю, не розлучаються зі своїми телефонами всю ніч. Вони не вимикають їх. Вони не ставлять їх на беззвучний режим. Вони навіть реагують на повідомлення, що надходять протягом ночі. Це, безумовно, впливає на сон, а всі ми чудово знаємо, що сон є дуже важливим для психічного здоров’я та навчання.

Джерело: NPR

Міра Київська
Міра Київська

авторка, редакторка сайту Букмоль