Реальна освіта: як школа може підготувати учнів до майбутнього?

наукма, абітурієнтам, зно, втсуп до вишу, факультети наукма, освіта, підготовка до вступу, старшокласники

Illustration: Hye Jin Chung

 

Система державної освіти США протягом століття була незмінною — вчителі проводили лекції та давали учням тести. Але в  одній зі старших шкіл в Айові все зовсім інакше — підлітки самостійно вирішують найнагальніші потреби своєї громади, а результати приносять користь і їм, і їхньому місту.

Незалежно від доходу, статі, віку чи політичних поглядів, кожен учасник дійшов однакового висновку: «Ми могли б зробити набагато краще».

У 2012 році члени спільноти в Кедр-Рапідс, штат Айова, поставили перед собою запитання: «Як повинна виглядати школа?». Щоби дослідити це, вони створили проект Біллі Медісон, названого на честь головного героя однойменного голлівудського фільму Адама Сандлера. За умовами проекту 65 дорослих, зокрема і місцевих лідерів, прийшли до середньої школи, щоби заново пережити та переосмислити шкільне життя. На абсолютно усіх 65 осіб, і чоловіків, і жінок, чекав справжнісінький шкільний день — з партами, лекціями, підручниками та зошитами, дзвониками та проханнями дозволити вийти до туалету. Наприкінці дня їх запитали: «Що ви думаєте?».
Незалежно від доходу, статі, віку чи політичних поглядів, кожен учасник дійшов однакового висновку: «Ми могли б зробити набагато краще».
Отож вони вирішили створити програму, яка зробила б навчання більш осмисленим. Програму, у якій навчальні програми будуть об’єднані за різними дисциплінами та групами, а учні зможуть обирати, як використовувати свій час і чого, власне, прагнути. Зрештою, восени 2013 року вони запустили програму Айова БІГ. Спершу у ній брали участь лише десять учнів; на сьогодні — 207 підлітків, а на зарахування є окрема черга.

Як же ж виглядає ця «школа»?
По-перше, вона не має будівлі або навчальних програм. Учні суміщають уроки у звичайній школі та кілька годин на день проводять із Айова БІГ, де вони працюють із понад сотнею місцевих організацій, — комерційних, некомерційних і політичних, — щоби визначити проблеми та спробувати їх вирішити. Тобто серцем і душею навчального дня є безпосередньо робота, яку учні виконують для покращення свого міста.
Сама Айова БІГ складається з учнів із трьох шкіл округу Кедр-Рапідс. Цікаво, що історично ці райони були суперниками, але Айова БІГ об’єднала їх, тож тепер студенти, викладачі та місцеві організації стали справжньою командою.

Підлітки повинні продовжувати працювати до тих пір, поки вони не розв’яжуть певну проблему партнера, або… не здадуться.

Оцінювання в Айова БІГ буває різним, але незмінно — конструктивним. Партнери спільноти часто зустрічаються з учнями та їхніми вчителями для зворотнього зв’язку.  У їхніх цілей немає нічого незрозумілого — підлітки повинні продовжувати працювати до тих пір, поки вони не розв’яжуть певну проблему партнера, або… не здадуться.
«Учні розробляють власний робочий план, визначають завдання, навчаються і роблять все необхідне для досягнення прогресу. Самостійно або у команді — вони працюють так, як уважають за потрібне», — говорить Трой Міллер, співзасновник Айова БІГ. Факультет відстежує прогрес та слідкує насамперед за відповідальним виконанням роботи, а не за відвідуванням уроків.

Програма підходить не для кожної дитини. Нині близько 15% учнів повернулися до звичайних шкіл, але, як стверджує співзасновник Айова БІГ, Шон Коннолі, навіть ці діти зрештою вважають вивчення «уроків життя» на порядок важливішим, ніж термінове написання есе.

Із приблизно 500 випускників, які подавали документи на вступ до вищого навчального закладу, близько 97% вступали саме туди, куди вони найбільше хотіли. Оскільки студенти Айова БІГ продовжують навчатися у своїх звичайних школах, вони можуть перерахувати у необхідних для коледжу документах складені іспити та позакласну діяльність.

Але, крім цього, учні Айова БІГ мають додаткові резюме, які високо цінуються. Так, всупереч нерівним шансам, один учень був зарахований до Академії Повітряних Сил саме тому, що під час інтерв’ю розповів про свій досвід у реальному світі з Айова БІГ. Хлопець розказав про те, як впорався з суперечками у команді, про те, що дізнався про лідерство. І вступив. Багатьма роботодавцями та університетами такий унікальний досвід цінується значно більше, ніж хороший бал на іспитах.

Крім того, учні Айова БІГ мають можливість отримати прекрасні роботи на літо. «Цього року в нас є наймолодший учень з середньої школи, який влітку отримав посаду в лікарні університету штату Айова, обійшовши 17 підлітків та 13 аспірантів. Без досвіду, отриманого в Айова БІГ, він би не зміг отримати таке стажування», — кажуть засновники програми.

За традиційною моделлю освіти навчання статичне – за понад 125 років у ній майже нічого не змінилося. За новою ю ж моделлю навчання змінюється щодня. На додачу, усі ці діти по-новому знайомляться зі своїм оточенням та починають більше його цінувати. А це дійсно важливо.

Кайл приїхав до Айова БІГ, щоби дізнатися, з чого починати власний бізнес. Навчаючись у БІГ, він запустив веб-сайт, подібний до monster.com, і хоча зазнав невдачі, навчився конкурувати та заробив трохи грошей. Наступного року, використовуючи свої навички кодування та знання баз даних, він працював з великою місцевою компанією, аналізуючи їхні дані про дистрибуцію. Якось віце-президент компанії запитав його, що той планує робити влітку. Кайл відповів, що, ймовірно, працюватиме офіціантом. На що віце-президент відповів: «Ні, ти працюватимеш з нами». І Кайл, який свого часу провалив шкільний курс з обчислювальної техніки, був найнятий як штатний фахівець з інформаційних технологій в одну з провідних компаній.

Ісаак, навчаючись в Айова БІГ всього рік, розробив підводний апарат, допоміг своїй школі оптимізувати уроки для учнів, котрі зазнали сильних дитячих травм, а також спроектував та запрограмував дрон. І це все лише за 7 місяців. Хлопець зізнається, що також мав проект, у якому вивчав геноми різних грибів, та те, як сприяти комерціалізації нових видів. Переважно його робота полягала у створенні невеликих додатків та веб-сайтів. Завдяки цьому хлопець познайомився з кількома мовами кодування — TSS, THP, HTML, Arduino. Також у свої 15 років Ісаак організував літні заняття для дітей з середньої школи, де знайомив їх з навичками, які він здобув у БІГ: кодування, Photoshop, створення веб-сайтів, проектування дронів. Він дарував добро дітям, а на додачу отримував потрійну мінімальну зарплатню.

Як викладач, я повинен тримати пульс на тому, чого працедавці справді хочуть, і наділяти цими навичками учнів, батьки яких не в змозі цього зробити.

Історія самого Міллера про те, як він опинився в Айова БІГ, також дуже сильна: «Після декількох років роботи вчителем, коли я постійно розповідав учням, що якщо вони просто докладатимуть зусиль, то отримають гарну роботу та зможуть нарешті позбутися бідності, я зрозумів, що це не правда. Усі ці шкільні предмети та тести не призначені для скорочення циклу бідності… Як викладач, я повинен тримати пульс на тому, чого працедавці справді хочуть, і наділяти цими навичками учнів, батьки яких не в змозі цього зробити. Інакше я просто готую їх до старшої школи, яка підготує їх до вищого навчального закладу, який підготує їх до більш просунутих курсів в університетах, які, в основному, ні до чого їх не підготують. А тим часом у коледжі вони назбирають величезні суми боргів і, ймовірно, випустяться звідти, потрапляючи назад у пастку бідності».

Ваша школа може бути не готова до таких великих змін, як БІГ, але ніщо не заважає вам почати з чогось меншого. Наприклад, привнести трохи реального життя в освіту.

Оскільки БІГ сильно відрізняється, багато хто в галузі освіти відносяться до нього з обережністю та підозрою. За словами  Міллера, певні суперечки породжують люди, які вважають, що все повинно працювати за певною системою, що всі класи з англійської повинні прочитати одні й ті ж книги. І у своїй системі цінностей вони праві, але це не система самого Міллера, і це не та система, яка працює в бізнесі.

«Мене спантеличує той факт, що більшість батьків насправді не думають про майбутнє своїх дітей. Це страх — страх змін. Але я не думаю, що ці зміни можуть відбутися виключно зсередини школи. Суспільство має також активізуватись і сказати: наших дітей не готують до життя так, як це їм потрібно», — каже Міллер.
І насамкінець, ваша школа може бути не готова до таких великих змін, як БІГ, але ніщо не заважає вам почати з чогось меншого. Наприклад, привнести трохи реального життя в освіту.

Джерело: Ideas.TED

Катерина Шпирко
Катерина Шпирко

журналістка, редакторка рубрики Події