Що не так зі шкільною програмою з літератури?

діонісій виноградов, шкільна програма, зміни в навчальній програмі з літератури, українська та зарубіжна література, проблеми освіти, школа, навчання, зно, проблеми освіти, українська освіта, середня освіта, підлітки

Illustration: Chris Silas Neal

Минулоріч серед освітян, експертів з дитячого читання й інших причетних до дитячої літератури людей точилися запеклі бої навколо проблеми вивчення літератури у молодших класах, після чого Міністерство освіти і науки України презентувало оновлені шкільні програми, а «Видавництві Старого Лева» – новенькі хрестоматії.

Із початком 2017 року розпочалися дебати щодо зміни у шкільній програмі з літератури середньої та старшої школи. Що ж не так зі шкільною програмою з української та зарубіжної літератури? На які вади вона страждає? Які книжки не варті вивчення у школі, а які, навпаки, вимагають детальнішого розгляду? Напрочуд цікаві відповіді на ці запитання дали самі школярі – автори нашої рубрики Teen Review.

підліткова література, вікові обмеження, що читати підліткам, думка підлітків, тінейджери, читання, популяризація читання, критичне мислення

Лідія Яцкова

16 років, 10-й клас, Еколого-природничий ліцей №116

Проблема – це акцентування не на тих речах.
«Гайдамаки» Тараса Шевченка. Я так хотіла розказати про те, як змінилося після прочитання моє ставлення до історичної події, яка описується в тексті. Розказати, як зрозуміла важливі для себе речі. І мене не перебивали – дякую. Але видно було, що вчителька просто чекала, поки закінчу. Я висловлювала свої щирі переживання, а потім мене просто попросили охарактеризувати головних героїв і переказати сюжет. Розумієте, що я маю на увазі? Я не пам’ятаю, коли хтось із моїх однокласників ділився тим, що вразило його у тексті. Але про це й не питають. Я б хотіла, щоби запитали, що ми думаємо про пияцтво Чіпки («Хіба ревуть воли, як ясла повні» Панас Мирний). А не записували «засудження», які прочитала вчителька з посібника.

Три найкращі книжки зі шкільної програми з української та зарубіжної літератури

«Intermezzo», Михайло Коцюбинський

Твір складається з незрівняних образів, у які можна заглиблюватися і осмислювати. Це література, яка ніколи не зможе стати театром або кіно.

«Климко», Григір Тютюнник

Я плакала. Було так боляче, але це приємний біль від живої історії. Я пережила  відчуття разом із героєм. Історія, в яку повірила всім серцем. Вона сильно вразила мене.

«Білий кінь Шептало», Володимир Дрозд

Я не думала про «проблему людини в суспільстві», як сказала вчителька. Читала в голос у класі, але була всередині історії. Відчувала туман, тужливі очі коня. Благала мовчки, щоби батіг не вдарив Шептало і він зміг втекти та вижити. Яскраві образи цього тексту запам`ятовуються надовго.

(Я просто не можу не написати про ці твори: Гоголь «Вечір проти Івана Купала», Іван Малкович «Із янголом на плечі», О. Генрі «Останній листок»).

Три найгірші книжки зі шкільної програми з української та зарубіжної літератури

Антична література

8 клас. Ми читали міфи, легенди. Урок розпочався – весь клас казав, що нічого не розуміє. Нам не пояснили і не допомогли. Урок закінчився.

«Фауст», Йоганн Вольфганг фон Гете

Важко читається. Майже нема актуальних проблем для підлітків. Я відчувала огиду, що повинна думати про те та уявляти, як маленька дівчинка завагітніла від дорослого чоловіка, Фауста. Брат назвав її шльондрою, а вона умертвила матір. Утопила дитину і її ув’язнили. А коли Фауст визволив дівчинку, вона думає про те, чому він не цілує її. А у відповідь на слова дівчинки, що вона втопила їхню дитину, Фауст змушував її поквапитися.

«Сто тисяч», Іван Карпенко-Карий

Досить цікаво читати про чоловіка, який мудрує всю історію з грошима. Довго спостерігати за всіма махінаціями, стосунками, де все знову сходить до грошей.  О так, обманювати погано. О так, це засудження грошей та інших речей. Тому примітивізм, нудьга, відсутність кумедного – все вибачається.  (Привіт, сарказм)

(відчуваю, страждатиму, якщо не назву ще й ці твори: Данте «Божественна комедія», Вальтер Скотт «Айвенго», «Слово про похід Ігорів»)

анастасія суворова, шкільна програма, зміни в навчальній програмі з літератури, українська та зарубіжна література, проблеми освіти, школа, навчання, зно, проблеми освіти, українська освіта, середня освіта, підлітки

Анастасія Суворова

16 років, 10-й клас, НВК №141

«Письменник існує тільки тоді, коли тверді його переконання»
О. Бальзак

Більша частина програми шкільної літератури складається з творів, що базуються на «застарілих» твердженнях. А головне те, як ці твори подають. Старі надірвані підручники з довжелезними біографіями, де переплітаються самі дати і назви, дати і назви… У кожному творі можна знайти щось незвичайне, у кожній біографії щось цікаве (ці люди творили історію, чи можна подавати їх як набір чисел і місць проживання?!).
Не вистачає зв’язку з сучасною літературою, якій багато людей віддають перевагу. Якщо в старих книгах старі твердження, чому не можна показувати їх крізь призму «сучасних реалій» – актуальних подій, книг, людей?

Також нервує те, що нас примушують читати певну літературу, хочемо ми того чи ні. Через це перше враження виходить не завжди гарне. Багато книжок із шкільної літератури я полюбила, коли читала за бажанням, не прив’язуючись до безлічі контрольних («Усмішка» Бредбері, «Тіні забутих предків» Коцюбинського)

До речі до контрольних та іспитів, де є «правильні відповіді» на питання головної думки твору – чи це не створює такий собі парадокс? Не існує «правильних відповідей» – кожна людина знаходить щось своє й диктує це по-своєму. Нам створюють умови, в яких ми маємо не думати, не аналізувати твір, а лише відтворювати вже створені кимось «істини». Цікаво, чому вони відкидають можливість того, що твір може нам не сподобатись, хоча це абсолютно нормально. Шкільному викладанню не вистачає свіжих поглядів.

Три найкращі книжки зі шкільної програми з української та зарубіжної літератури

«Божественна комедія», Данте Аліг’єрі

Зацікавило подібне бачення світу і те як воно відпрацьоване до найменших деталей.

«Усмішка», Рей Дуглас Бредбері

Коротке оповідання, просочене сум’яттям і холодним відчаєм – таким, що дуже повільно збирається в серці, допоки не розумієш, що воно заповнило тебе до країв. Цікава варіація на тему майбутнього, на мою думку, дуже близька до правди.

«Тіні забутих предків», Михайло Коцюбинський

Сюжетно повість не дуже зацікавила, проте захоплює стиль автора, сповнений нетривіальних образів, які чіпляють своїми кольорами, запахами, дивним відчуттям гірської прохолоди в світі головного героя – світі, де є місце добрим чарам, злим духам і аромату хвої з чебрецем.

Три найгірші книжки зі шкільної програми з української та зарубіжної літератури

«Дон Кіхот», Мігель де Сервантес Сааведра

Ідея має право на життя, вона доволі цікава. Проте як на мене це скоріш ідея для оповідання, ніж для величезного роману.

«Земля», Ольга Кобилянська  

Уже заїжджена тема руйнування сім’ї через матеріальні цінності. Стиль авторки дуже важкий і більше схожий на «імітацію» вже написаних до цього творів.

«Кайдашева сім’я», Іван Нечуй-Левицький

Повість відтворює різні побутові ситуації з «гумористичним відтінком». У творі майже немає сюжетної лінії, а стиль автора, як на мене, не виправдовує себе.

діонісій виноградов, шкільна програма, зміни в навчальній програмі з літератури, українська та зарубіжна література, проблеми освіти, школа, навчання, зно, проблеми освіти, українська освіта, середня освіта, підлітки

Діонісій Виноградов

14 років, 8-ий клас, Навчально-виховний комплекс №176 міста Києва

На мою думку, найбільша проблема шкільних програм з обох літератур — відсутність текстів талановитих сучасних авторів. Звичайно, укладачі підручників намагаються «розбавити» скупчення творів класичних митців двома-трьома сучасними, знайденими на першій же сторінці ґуґл-пошуку, але я не сказав би, що ці твори здатні хоч якось вразити звичайного читача, а про незацікавленого не може бути й розмови.

Три найкращі книжки зі шкільної програми з української та зарубіжної літератури

Обожнюю «Давню Казку» Лесі Українки. Ця поема милозвучна, написана простою мовою, і що найголовніше — сповнена влучних метафор та завуальованих послань. Подібні твори роблять мене дуже щасливим, як то кажуть.

Також у моє серце запали Шекспірівська трагедія «Ромео і Джульєта» та незрівняні сонети Петрарки.

Найгірші книжки зі шкільної програми з української та зарубіжної літератури

Будь-який давньогрецький чи давньоримський твір.
Багато хто каже, не розуміє мою нелюбов до цих надбань нашої культури. Проте на мене вони ніякого враження, окрім нудьги, не справили. Незрозуміло написаний текст, якийсь прихований сенс у кожній комі та млява розповідь подібних літературних добутків – мене, на жаль, не приголомшує.

підліткова література, вікові обмеження, що читати підліткам, думка підлітків, тінейджери, читання, популяризація читання, критичне мислення

Яна Базилевич

16 років, 11-й клас, Гімназія №191 ім. Павла Тичини

На мою думку, найбільших проблем з програмою літератур дві. Перша полягає у нецікавому матеріалі початкових та середніх класів. Увесь цей час ми вчимо старезні тексти, які дуже складно пов’язати з теперішнім. Твори періоду античності, бароко, усної народної творчості є складними для сприйняття та зовсім не зацікавлюють учнів читати. Вони ще в ранньому віці переконували нас у тому, що шкільна програма з літератур є нудною і неактуальною. Все, про що ми читали з української літератури було про тяжку долю кріпаків та страждання нашого народу. У результаті, всі тексти злилися  в нашій уяві в нескінченний потік пафосно гіперболізованого негативу. Я гадаю, що програма потребує термінових змін.

Друга проблема стосується як української, так і зарубіжної літератури. У програмі є дуже багато текстів, які не відповідають віку читача. Наприклад «Божественна комедія» у 8 класі. А вони хочуть від нас у такому віці розуміти проблематику, алегорії і т.д. Для більшості моїх однолітків цей твір і багато інших залишилися незрозумілими на тому етапі нашого розвитку. Я думаю, що в програму молодших класів потрібно включити більше міфів чи казок, які будуть зрозумілими читачеві, а складні романи про сенс буття залишити на старші класи.

Три найкращі книжки зі шкільної програми з української та зарубіжної літератури

«Чума», Альбер Камю

Роман мені сподобався тим, що він достатньо зрозумілий і цікавий, його сюжет динамічний та ідея автора прозора.

«Федько халамидник», Володимир Винниченко

Це оповідання мені сподобалось абсолютною відсутністю в ньому нашого фірмового українського пафосу і алегорій на нещасну долю неньки-України. В ньому порушуються проблеми людських стосунків і життєвих виборів таких самих дітей, як і ми були, коли його читали. Текст справив на мене сильне враження значною мірою тому, що був абсолютно зрозумілим актуальним. Твір абсолютно відповідав нашому віку.

«Тигролови», Іван Багряний

Пригодницький роман мені сподобався незвичайним сюжетом. Замість нескінченних страждань типового кріпака, головний герой має внутрішній стрижень і тримає своє життя під контролем. Він достатньо легко сприймає буття як таке, і в мене завжди асоціювався з життєрадісністю і позитивом.

Три найгірші книжки зі шкільної програми з української та зарубіжної літератури

«Червоне і чорне», Стендаль

Роман про вибір між дружиною і коханкою французького буржуа ХІХ століття здався мені незрозумілим і просто неймовірно нудним.

«Злочин і кара», Федір Достоєвський

Роман достатньо довгий і нецікавий, бо після «злочину» немає майже ніякої динаміки сюжету.

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?», Панас Мирний

Незважаючи на те, що роман є класикою української прози, він мені здався дуже негативним, а сюжет – занадто розтягненим. Оскільки цей текст виноситься на ЗНО, я була змушена читати його багато разів, і щоразу страждала майже так само, як і головний герой.

 

Міра Київська
Міра Київська

авторка, редакторка сайту Букмоль