Сексуальна освіта у школі: шведський досвід

Sex education,Sweden,European education, Schools, сексуальна освіта, статеве виховання, дітям про секс, скандинавська освіта, педагогіка, сучасна освіта, світовий досвід

Замовчування і табуйованість теми сексу вдома та відсутність сексуальної освіти у школах часом має жахливі наслідки, зокрема ранні й небажані вагітності, психологічні травми, згвалтування й венеричні захворювання. Натомість, як переконує світовий досвід, усього цього підліткам допомагає уникнути сексуальна освіта або ж статеве виховання у школах та дитячих садочках. Саме тому в Англії, Швеції, Німеччині та багатьох інших європейських країнах курс сексуальної освіти у школі є обов’язковим. Яка ж вона, європейська сексуальна освіта? Про те, як підлітки досліджують тіло й вивчають сексуальність у Швеції, читайте в репортажі журналістки The Guardian Саллі Віл.

_______

Це сірий, прохолодний день у Гнесті, невеликому, нічим не примітному містечку на південь від Стокгольма, але в одній із класних кімнат місцевої школи йдуть гарячі дебати.
Каспар, 14, і його однокласники занурюються в дослідження сексу і стосунків. Він каже мені, що він вивчає секс і стосунки на заняттях по чотири години на тиждень протягом більше ніж одного місяця.
«Дізнатися нові речі завжди цікаво,» безтурботно говорить він, спираючись на лікоть. «Це корисно. Декому важко говорити про секс. Секс є досить особистим. Та якщо говорити про нього багато, стає легше».

Швеція має довгу й усталену історію сексуальної освіти. Цей предмет є обов’язковим у школах із 1956 року, й учні у Фреяскулан — середній державній школі з 700 учнями і одним вчителем, що спеціалізується саме на статевому вихованні — на середині вичерпного восьмитижневого курсу.

Секс є досить особистим. Та якщо говорити про нього багато, стає легше.

Програма курсу Секс і стосунки виходить за рамки просто сексу й торкається таких тем, як алкоголь, психічне здоров’я та інші, які у Великобританії охоплює програма курсу PSHE (англ. personal, social, health and economic education — урок особистої, соціальної, економічної освіти та охорони здоров’я).

Не всі шведські школи приділятимуть так багато уваги цій темі, як це роблять в Гнесті — деякі проходять її за чотири або п’ять тижнів — але курс значно всеосяжніший, ніж у більшості англійських шкіл, де статева освіта не є обов’язковою і часто  обмежується одноденним курсом укінці семестру.

Рівень народжуваності в Великобританії серед 15 — 19 річних становить 19,7 народжень на 1000 жінок, тоді як у Швеції цей показник становить 5,2 на 1000.

Ви не можете змусити когось зробити щось, чого вони не хочуть. Кожна людина має свою власну волю.

Каспар і його однокласники вже мали відповідне до віку статеве виховання у початковій школі, де вони дізналися про snopp і snippa — «дитячі» назви для пенісу та вагіни. Сноп і сніппа досягли неабиякої популярності цього року завдяки шведському дитячому освітньому відео, для 3-х — 6-річних дітей за участі мультиплікаційних танцюючих пенісів і вагін.

Ви не можете змусити когось зробити щось, чого вони не хочуть. Кожна людина має свою власну волю.

Але для цих 14-ти і 15-річних все стає трохи серйознішим. Джессіка Хольмстрьом, викладачка природничих наук і математики, яка виграла нагороду за викладання гендерної рівності та сексуального виховання, починає заняття з короткого мультфільму про проблему сексуальної згоди.

Це так само просто, як чай, — говорить голос за кадром.
Якщо вони не хочуть, пити його, не змушуйте їх його пити. Якщо вони говорять «Ні, дякую», не заварюйте їм чаю. Якщо вони знаходяться в несвідомому стані, не робіть їм чай. Несвідомі люди не хочуть чай, повірте мені. Байдуже, чи це чай, чи це секс, згода є важливою.

Каспар досить впевний, що він у цьому розібрався. «Я вже знаю більшість із цього. Це як еее… нагадування», говорить він, добираючи потрібні слова. «Ви не можете змусити когось зробити щось, чого вони не хочуть. Кожна людина має свою власну волю».

Sex education,Sweden,European education, Schools, сексуальна освіта, статеве виховання, дітям про секс, скандинавська освіта, педагогіка, сучасна освіта, світовий досвід

Учні розмовляють про згоду із дивовижною зрілістю — Хольмстрьом ставить питання, учні здіймають руки, дискутують — тоді переходять до гри, де підлітків просять поєднати набір фотографій різних людей у пари — хто з ким у стосунках?
Мета полягає у тому, щоби кинути виклик упередженням. Під час цієї гри відбувається обговорення відносин між людьми різних віросповідань і вікових груп, гомосексуальності, транссексуальності [ред. — трансгендерності], переможеці Євробачення Кончіти Вурст і нещодавнього перетворення Брюса Дженнера на Кейтлін. «Що ми думаємо про Брюса?» запитує Хольмстрьом, і так далі.

Її власне статеве виховання було, каже вона, в основному біологією, тому зараз її мета полягає в тому, щоби дати усвідомлення та розуміння усіх складнощів світу, в якому вони живуть сьогодні.

Велика розкіш присвятити стільки часу такому широкому та різноманітному предмету означає можливість задати будь-яке питання й отримати на нього відповідь, можливість повернутися до нього й подумати ще раз. Хольмстрьом, яка закінчила спеціальний курс із сексуального виховання в університеті, ніжна, безстрашна і зовсім не збентежена.

«Ви пам’ятаєте, як я називаю це?» — запитує вона, тримаючи велику скляну колбу. «Пеніс коня, тому що він такий великий.» Потім вона дістає пачку презервативів і роздає їх. Вони робили це раніше, але вона змушує їх пройти через це ще раз.

Перевірте дату. Так, ви можете отримати їх безкоштовно. Пам’ятайте, що вони не тільки захищають вас від вагітності, вони захищають вас від хвороби.

Тоді кожен робить спробу надягти його на «пеніс коня». Як тільки це буде зроблено, вони починають натягати їх на свої руки, плескали один одного навколо обличчя, надуваючи їх і наповнюючи їх водою. Це весело і Хольмстрьом сміється разом із ними.

Sex education,Sweden,European education, Schools, сексуальна освіта, статеве виховання, дітям про секс, скандинавська освіта, педагогіка, сучасна освіта, світовий досвід

«Для того, щоб отримувати задоволення від сексу, щоби бути людиною, яка дійсно хоче бути живою і може сказати так, і може сказати ні, ви повинні знати досить багато про це, про те, як працює ваше тіло,» говорить Хольмстрьом. Її власне статеве виховання було, каже вона, в основному біологією, тому зараз її мета полягає в тому, щоби дати усвідомлення та розуміння усіх складнощів світу, в якому вони живуть сьогодні.

Дуже важливо сьогодні, що учні можуть обговорювати й аналізувати. І важливо, що я, як вчителька, дозволяю їм спробувати робити це, а не тільки стою й говорю.

Ханс Ольссон зі Шведської Асоціації Статевого Виховання (ШАСВ) зазначає, що отримання восьмитижневого курсу зі статевого виховання, як в Гнесті є рідкістю для шведських учнів, але існує давня традиція повноцінної сексуальної освіти у Швеції, яка означає, що молоді люди є, як правило, добре підготовані і підліткова вагітність трапляється дуже рідко.

Тут значно всеосяжніші заняття. Це не лише один або два уроки, це займає певний час. Ви повинні мати змогу обробити інформацію й повернутися до неї знову, — переконаний Ханс Ольссон.

Ми знаємо, що в деяких школах молоді люди мають багато часу на вивчення сексуальної освіти й відносин, але ми також знаємо, що в інших школах, замість восьми тижнів, це одна або дві години одного дня. І це все. І ця непослідовність жахає, —  говорить Люсі Емерсон з Форуму Статевої Освіти Великобританії.

У Гнесті, клас іде додому рано. Вони багато працювали, і до того ж, є багато часу на наступному тижні, щоб повернутися до обговорення.

Джерело: The Guardian
Ілюстрації:  Blink Studio

 

Аліна Скрипник
Аліна Скрипник

авторка перекладу