God Bless America: як гартувався патріотизм у США

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література

Після випадкового зіткнення з підручником «Курс юного патріота» ми серйозно замислилися над проблемою патріотичної літератури для дітей. Чи потрібна вона взагалі? Якщо так, то навіщо? Якою вона є в інших країнах? Щоби знайти відповіді бодай на одне з цих питань, я вирішила звернутися до історії популярної культури США.

_______

Та перед тим як починати розмову про патріотизм і американський епос, хочу звернути вашу увагу на фотографію під заголовком. На знімку — чотири японські хлопчики у серпневий день 1942 року читають комікси. Перший хлопчина зліва тримає у руках липневий випуск «Marvel Mystery», у якому андроїд Людина-Факел і його помічник Торо (одні з перших марвеліських супергероїв) знищують нацистських шпигунів-саботажників, другий — серпневий «Детективний комікс» з Бетменом, Робіном, Дволиким та нацистами, а третій — комікс із рекламою нової моделі іграшкової рушниці — «новий Першокласний Захисник виглядає, відчувається, тримається як справжня армійська гвинтівка». На полиці можна побачити червневий випуск комікса «Дядько Сем»липневий «Синій Жук», на обкладинці якого головний герой от-от врятує красуню від японців, 23 випуск «Крил» з історією про капітана повітряних сил Америки та лихих японців, серпневий «Feature Comics» з купою історій про нацистів, і серпневий випуск «Нищівника Шпигунів», де згадується Перл-Гарбор й розповідається про нищення нацистських шпигунів. Байдуже, що діти перебувають у концентраційному таборі для інтернованих японців у Каліфорнії, байдуже, що їхні батьки втратили роботу, домівки та друзів, вони щасливі й усміхнені. Усе навколо буквально пронизано патріотизмом і навіть на обкладинці журналу про полювання та риболовлю «Поле й Ріка» майоріє прапор США. Причина — Друга світова війна.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література

У США головну роль у продукуванні нової міфології відіграла масова культура, зокрема комікси, які тільки-но почали здобувати популярність у юної читацької аудиторії.

Коли людині щось або хтось загрожує, коли вона передчуває катастрофу чи наближення апокаліпсиса, коли навкруги панує хаос, депресія і  криза, вона шукає підтримки від тих, хто допоможе гармонізувати, впорядкувати і захистити. Коли розпочалася Друга світова війна, підтримка необхідна була усім. Отож майже у кожній країні світу з‘явилася потреба у міфічних героях, здатних подолати Зло у сфері ірреального, потреба в особливих (над)людях, на яких можна було б рівнятися, яким можна було вірити і довіряти. У США головну роль у продукуванні нової міфології відіграла масова культура, зокрема комікси, які тільки-но почали здобувати популярність у юної читацької аудиторії. Автори коміксів миттєво зреагували на напад на Перл-Гарбор та «вступ» США до війни. Апелюючи до реальних фактів та особистостей, вони намагалися зобразити Другу світову як «хорошу» війну, у якій ідеальні (білі) американці захищають безпорадних і знищують обмежених, жорстоких, лихих ворогів. Крім того, комікси використовувалися для безпосереднього залучення до війни усіх і кожного. Разом із коміксами діти могли купувати облігації та військові марки, завдяки яким на фронт постачали зброю й інші необхідні речі.

Комікси існували для того, щоб ознайомити юного читача з дорослими темами, і, водночас, дозволяли їм зберегти певний відрив від реальності. Комікси ніколи не були такими промовистими й ефективним, як реклама, але завжди забезпечували ідеологічну підтримку Американській воєнній і політичній доктрині.
Корд А. Скотт «Комікси і конфлікт: патріотизм і пропаганда від Другої світової до операції «Свобода Іраку»

Від міфічного Дядька Сема до героїв серед нас

Одним із перших захисників Америки став Дядько Сем (National Comics, Quality Comics/DC Comics). Той самий Дядько Сем, постери з обличчям якого ми сотні разів бачили у різних ситуаціях та неоднозначних контекстах. Цей персонаж виник ще під час британо-американської війни 1812 року і, як уособлений образ США, неодноразово використовувався для патріотичної пропаганди та агітації. Під час Другої світової війни Дядько Сем постає у новому епічно-героїчному амплуа і зі старого дідуся перетворюється на справжнього героя: зі стильною борідкою, циліндром кольрів американського прапора, смугастими панталонами та м’язами, які неможливо сховати за класичними сорочкою і фраком.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна, uncle sam comics

— А чий ви дядечко?
— Я дядечко кожного… Кожен американський хлопчик — мій племінник!

У першому випуску «Національних коміксів» (National Comics #1, липень, 1940) Дядько Сем — це дух полеглого у боях Війни за незалежність США солдата, такий собі містичний месник, який приходить  саме тоді, коли його країна потребує захисту. Проте назвати його найуспішнішим супергероєм минулого століття складно. Надто відірваним від реальності та надто далеким від читачів був міфічний Дядько Сем.

Красиво та послідовно комікси переконували дітей у тому, що для того, щоби стати супергероєм, достатньо бути справжнім патріотом своєї Батьківщини.

Містер Америка, Патріот, Щит, Прапор, Капітан Америка, Зоряний хлопчик, Міс Перемога, Красуня Свобода, Міс Америка, Дівчина Янкі, Американський Борець, Рубен Флегг, Леді Свобода, Американець, Агент Свобода, Генерал Слава, Американська Мрія — усі вони роками стояли на захисті американських цінностей, ідеалів та славнозвісних американських мрій. Хоробрі, високоморальні, патроітичні та привабливі у своїх дивовижних костюмах (зазвичай, кольорів американського прапора), вони пропонували дітям і підліткам новий тип героя — близького і зрозумілого звичайного американця/американки: рядового солдата, техаського фермера, репортера, медсестри, стенографістки, сироти, вченого, єврейського хлопчика, мільйонера тощо. Завдяки таким персонажам, кожен американських хлопчик і кожна американська дівчинка могли знайти свого кумирауявити себе на їхньому місці й повірити, що «герої — серед нас»

Self-made superhero: рятувати Америку може кожен

Красиво та послідовно комікси переконували дітей у тому, що для того, щоби стати супергероєм, достатньо бути справжнім патріотом своєї Батьківщини. І зовсім не обов’язково мати надприродні здібності: шануй батьків, допомагай іншим і будь завжди готовим до оборони своєї країни. 

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна

Життя техаського гультяя і потенційного нафтового барона Гаррі «Текса» Томсона кардинально змінується після того, як він у 1940 році стає свідком знищення нацистами американського лайнера. Текс розуміє, що не може не втрутитися, одягає патріотичний костюм, перефарбовує волосся у чорний колір, бере до рук батога і стає на захист рідної країни під маскою Містера Америки. В історії та візуальному образі цього супергероя не складно упізнати й англійського Робіна Гуда, й, звісно ж, іспанського Зорро. І це ніби нагадує читачам про те, що Америка — це країна іммігрантів, які, тим не менш, готові боротися за свою нову Батьківщину до останнього. Цікаво, що помічником Містера Америка стає його вірний друг Боб Дейлі, або Товстун — один з небагатьох протагоністів без «ідеального» тіла.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна

Батько Джо Хіггінса, лейтенант Том Хіггінс, працював над формулою суперсили для американських військових. Через німецьку диверсію він загинув і був посмертно звинувачений у спробі продати формулу нацистам. Помста, як відомо, є стравою, яку подають холодною, і Джо не поспішає з нею. Спершу він завершує формулу, випробовує її на собі й перетворюється на супергероя — Щита.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами

Так-так, Батьківщина завжди спрагла до справжніх героїв, і Джек Уестон прагнув бути більш корисним для США, ніж звичайний рядовий солдат. Отож, потрапивши до армії, Джек робить усе можливе для того, щоби досягнути вершини людської досконалості, щоби стати Übermensch. І от, нарешті, після тривалих та виснажливих тренувань він одягає патріотичний костюм і перетворюється на Хвилинну Людину (Minute Man — апеляція до назви незалежної партизанського міліції, що існувала протягом Війни за незалежність).

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна

Патріот — черговий self-made superman: без суперсили, суперзору й інших фантастичних здібностей. Просто одного дня натхненний Капітаном Америкою звичайнісінький репортер нью-йоркської газети «Daily Bugle» Джеффрі Мейс вирішує стати супергероєм і разом з іншими допомагає врятувати Америку від нацистів та суперзлодіїв Другої світової війни.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна

Звісно, що рятувати Америку вирішили не лише чоловіки різних національностей, але й жінки, які до цього у ролі головних героїнь з’являлися лише у романтичних коміксах (медсестра Неллі, друкарка Тессі, модель Міллі тощо). Однією з перших рятівниць Америки стала Міс Перемога. Її історія проста, але не банальна: без містичних перетворень, ударів блискавкою і павучих укусів. У звичайному житті Міс Перемога — урядова стенографістка Джоан Уейн. Одного дня вона вирішує допомогти військовим у боротьбі з нацистами, одягає дуже відвертий костюм і стає супергероїнею (суперздібності у Міс Перемоги з’являються лише в оновленій версії 1984 року).

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна

У серії однойменних коміксів Міс Америка — не просто титул, а вигадане ім’я Мадлен Джойс, племінниці радіо-магната Джеймса Беннета. Через потужний удар струмом від розробленого на гроші її дядечка електро-пристрою, вона здобуває надприродні здібності. А потім, як і годиться правильній американській дівчині, Мадлен стає на захист Батьківщини.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна

Історія перетворення журналістки Лорейн Мейсон — одна з моїх найулюбленіших. У розпал Другої світової війни Лорейн бере відпустку, щоби відвідати Статую Свободи. На острові втомлена від поїздки дівчина вирішує трохи перепочити… і засинає. Аж тут починається найцікавіше. Уві сні до Лорейн приходить не хто інший, як Американський Дух, і переконує її стати на захист США. Певна річ, прокинувшись, Лорейн з’ясовує, що володіє надзвичайною силою, вміє літати і є практично невразливою. Така от доленосна патріотична відпустка, таке от непорочне перетворення.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна

У травні 1941 року на сторінках «Speed Comics» з’являється британка Пет Паркер — Військова Медсестра, яка під білим халатом ховає відвертий костюм супергероїні. Разом зі своєю мультинаціональною жіночою командою — англійками Пенні та Елен, росіянкою Танею та китаянкою Мей Лінг — вона боролася за свободу поневолених народів аж до кінця війни й склала зброю лише у 1947 році.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література, comics, superman, wonder woman, patriot, illustration, ussr, виховання дітей патріотами, друга світова війна, uncle sam comics

…під час Другої світової межа між реальним та вигаданим у коміксах поступово розмивалася.

Таким чином, під час Другої світової межа між реальним та вигаданим у коміксах поступово розмивалася. Їхні головні герої дедалі більше ставали схожими на покращені версії своїх читачів і боролися з справжніми «лиходіями» (Супермен та Бетмен з Гітлером, Знищувач Шпигунів — з ультраправою японською «Спільнотою Чорного Дракона»), а реальні американські солдати почали з’являтися серед супергероїв на сторінках коміксів.

Універасльна надлюдина Супермен

патріотизм, дитяча література, комікси, герої

Напівбог, напівгеній із гарними рисами обличчя, широкими плечима, надзвичайною силою та чудовим знанням науки і техніки — Супермен і справді нагадував (та й досі нагадує) вподобану нацистами Ніцшеву надлюдину. Утім, самі німці стверджували, що його образ суперечить арійським ідеалам (інша справа блакитноокий блондин Капітан Америка…).

Говорячи про гартування патріотизму в американської молоді, доречно згадати й іншого вигаданого у першій половині минулого століття персонажа — Супермена (DC Comics, 1938), який у травні 2011 року посів перше місце в списку IGN «100 найбільших героїв коміксів». За 77 років свого існування він сотні разів рятував Америку як від фашистів, комуністів та терористів, так і від фантастичних суперзлодіїв та інопланетян.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література

Поки Америка не була втягнена до Другої світової, Супермен стояв осторонь. Проте, у лютому 1940 року, у 7 випуску журналу «Погляд» було опубліковано короткий комікс «Як Супермен завершив війну». У ньому Супермен прилітає до Берліну й Москви, викрадає Гітлера і Сталіна й переносить їх до Ліги Націй. На цьому війна закінчується.

Якщо спробувати порівняти його з кимось на кшталт Капітана Америки, то можна прийти до одного простого висновку. Успішний патріотичний супергерой має бути універсальним. Позаяк саме в образі Кларка Кента/Кал-Ела/Супермена поєднуються усі риси ідеального національного героя: аристократичне походження Бетмена, сирітство Людини-Павука, швидкість Флеша, надзвичайна сила Халка, суперзір Циклопа, патріотизм та високоморальність Капітана Америки і, водночас, скромність, простуватість, недосконалість та навіть сором’язливість звичайної людини

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література

Окуляри, друзі, звичайні окуляри зроблять супергероя близьким кожному!

Wonder Woman: патріотична амазонка-емігрантка

Очевидно, що сьогодні супергерої американських коміксів відповідають усім соціальним-етнічним-гендерним-фізичним-психологічним особливостям читацької аудиторії Америки, але на початку минулого століття ситуація була дещо іншою. Жіночих персонажів було мало, комікси про них з’являлися рідко і за популярністю вони істотно програвали коміксам з героями-чоловіками. Отож героїнею, яка змінила цю несправедливість, стала Диво-Жінка (Wonder Woman).

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література

Як і годиться американським героям, Диво-Жінка є іммігранткою, як і годиться американським героям, одягнена вона у типовий патріотичний костюм.

Уперше Диво-Жінка з’являється 8 грудня 1941 року у випуску «All Star Comics». Відтоді комікси про неї публікуються компанією DC Comics майже безперервно, а саму Wonder Woman вважають найпопулярнішим і найуспішнішим жіночим персонажем за всю історію американських коміксів.
Як і годиться американським героям, Диво-Жінка є іммігранткою, як і годиться американським героям, одягнена вона у типовий патріотичний костюм. Її історія — це історія міфічної принцеси-амазонки Діани, яка залишає рідний острів Теміскара заради того, щоби разом з коханим капітаном Стівом Тревором захищати Америку. Головним обов’язком створеної у розпал Другої світової героїні стає боротьба зі злочинцями, шпигунами, міфічними чудовиськами та класичними лиходіями. На відміну від своїх колег чоловіків, вона майже не з’являється за межами території США та рідного острову і залишається такою собі берегинею домашнього вогнища. Проте, це не заважає їй часом бути відвертою феміністкою. Не дарма ж майже одразу після появи вона разом з іншими жінками-супергероїнями зазнала критики від батьків-психологів-та інших фахівців із виховання дітей через те, що її образ руйнує традиційні уявлення про роль жінки

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література

9/11

Якщо забути про роки «холодної війни» та війну у В’єтнамі, то другою за важливістю для індустрії коміксів та патріотизму подією можна вважати Терористичний акт 11 вересня 2001 року. Саме тоді місто, що перебувало під захистом незліченних супергероїв було атаковане, і жоден Темний Лицар, Супермен, Капітан Америка тощо не втрутився, щоби запобігти цій катастрофі. Не буду детально зупинятися на коміксах, що вийшли після 11 вересня 2001 року, лише зазначу, що випуск «Людини-Павука», присвячений цій темі, приніс понад $ 1 млн чистого прибутку і став найуспішнішим проектом в індустрії коміксів.

…як і будь-який продукт масової культури, комікси реагують на потреби споживачів і вчасно дають читачам саме те, чого їм не вистачає. Розвагу — знудженим, відпочинок — утомленим і патріотичних героїв — розгубленим та наляканим.

патріотизм, дитяча література, комікси, герої, сша, американська література

З обкладинки коміксу «9-11: The World’s Finest Comic Book» (DC Comics): Супермен стоїть перед справжніми велетнями. Супермен, один із наймогутніших супергероїв, стоїть вражений перед полісменами, пожежними, лікарями й іншими реальним героями того трагічного дня. Чи можна уявити патріотичнішу та патетичнішу картину? Навряд.

Звісно, що за роки свого існування у США комікси стали чимось значно більшим, ніж розважальні історійки для дітей та підлітків. Комікси — відображення історії США, інструмент політичного маніпулювання, пропаганди і протистояння. Складно однозначно сказати у чому саме секрет їхнього успіху серед читачів, але, як і будь-який продукт масової культури, комікси реагують на потреби споживачів і вчасно дають читачам саме те, чого їм не вистачає. Розвагу — знудженим, відпочинок — утомленим і патріотичних героїв — розгубленим та наляканим.

Міра Київська
Міра Київська

авторка, редакторка сайту Букмоль