Після річної перерви і кількох локдаунів Х Книжковий Арсенал все ж відбувся, цього разу влітку і з деякими змінами. Окрім онлайн-формату та нового розмежування простору фестивалю з’явилась і спеціальна підліткова програма від нашої редакторської, а тепер вже і кураторської команди.
27 Липня 2021
465
Як ми це робили: підліткова програма для Книжкового Арсеналу
Софія Коптюх
учасниця підліткової редакції TeenSide

На Х Книжковому Арсеналі редакторська команда Teenside курувала спеціальну підліткову програму «‎Просто цікаво, що буде в кінці». Ми почали розробляти підліткову програму ще для фестивалю 2020 року, до пандемії, тож за майже два роки вона пережила безліч метаморфоз. Минулорічний фестиваль відмінили через карантин, тож цього року ми взялися до роботи з ентузіазмом, але й з готовністю до появи будь-яких неочікуваних перепон. І хоча настрій «‎зробімо це попри все» добре підходив для роботи кураторської команди в умовах карантинної невизначеності, програма отримала круту підтримку від Європейського Союзу через програму «‎Дім Європи» і міжнародних партнерів — Литовський Інститут Культури.

Поняття «‎підліткового простору» на українських книжкових фестивалях зараз визначити непросто: ми або як цільова аудиторія сидимо в дитячій літературі, або вишукуємо щось цікаве для себе по всій фестивальній програмі, розчиняючись серед загальної аудиторії без будь-якого визначення, а опісля всі збираються біля стенду зі стікерами.

Х Книжковий Арсенал вперше виокремив цілісну спеціальну програму, створену безпосередньо для підлітків — і це дуже важливий для нас прецедент, який, сподіваємося, змінить підхід до роботи з підлітковою аудиторією на книжкових фестивалях в Україні загалом. 

Наша спецпрограма знаходилась у рамках дитячої програми із промовистою назвою «‎Досвід відсутності досвіду». Це правда для всієї команди — хоч досвіди у всіх різні, багато чого сталося вперше: міжнародна робота, залаштункові клопоти із підготовки подій і спілкування з учасниками, модерація, включення в прямі ефіри і найважливіше — біганина з бейджиком.

Завдяки підтримці «‎Дому Європи» ми змогли втілити багато своїх ідей. Допомагала нам у цьому досвідчена менторка — кураторка підліткової програми Вільнюського книжкового ярмарку Ігне Алебайте, а також незмінна кураторка дитячої програми Книжкового Арсеналу Юля Козловець. Міжнародна співпраця — це новий рівень, на який, здавалося, підлітків на правах співорганізаторів не пускають, але виявилось, що нам там раді. Ми одночасно готувалися до проведення кожної події у кількох варіантах, щоб жоден карантинний сценарій не став непоборною несподіванкою. На щастя, нашій гості з Литви,  коміксистці Мігле Анушаускайте, таки вдалося приїхати на Книжковий Арсенал і зустрітися з українськими підлітками на майстер-класі зі створення коміксів.

Завдяки міжнародній частині програми ми відчули, що речі та ідеї, які хвилюють нашу маленьку команду, зовсім не локальні, тож є сенс шукати союзників і поза українськими кордонами. 

Формат онлайну також був для нас експериментальним, але перетворився для підліткової програми на величезну перевагу. Онлайн-події, трансляції та відеозаписи офлайнових подій розширили аудиторію як у просторі, так і у часі. А ще завдяки онлайну ми змогли залучити нові формати подій, наприклад, зробити відеовиставу і вебінар з психологом. 
Працювалося онлайн також дуже зручно й приємно, бо під час онлайн-дискусій ми сиділи у приміщенні з кондиціонером — справжній рай у червневу 35-градусну спеку. І для модераторів-новачків це також більш комфортний формат. Так ніби менше причин для хвилювання: ти не бачиш аудиторії, не знаходишся з нею в одному фізичному просторі — і це заспокоює. Наші події подивилися багато людей, а записи збереглися, тож кількість переглядів продовжує зростати.  

Усі експерти й експертки, яких ми запросили для участі у подіях, водночас дуже приємні й професійні. Наприклад, «Q&A про ментальне здоров’я для підлітків» мало тривати 40 хвилин і ми вклалися рівно у цей час — ні хвилинки похибки. Хоча насправді будь-яку з наших розмов можна було б продовжувати, напевно, декілька годин. Ми навіть жартома (чи ні) обговорювали ідею зробити подкаст з усіма нашими гостями, де вони розмовляли б на вільні теми скільки забажають.

Відкритість дорослих гостей у роботі з підлітками і можливість поспілкуватися з ними на рівних не лише індивідуально, а й публічно, дуже надихає. 

Та робота модераторів починалася ще на етапі підготовки до події: потрібно було дізнатися якомога більше про спікерів та продумати різнопланові питання для них, дати можливість висловитися кожному та розкритися перед слухачами. Крім модераторів, за кожну подію відповідала якась людина з команди, яка разом з кураторкою добирала експертів, комунікувала з ними, готувала реквізит і робила все необхідне для того, щоб подія відбулася. Спочатку лякала відповідальність за кількох людей водночас, за репутацію кураторської групи, за якість події і всю внутрішню логістику із її проведенням. Здавалося, що немає нічого страшнішого за відправку ділових листів дуже діловим учасникам, і що одна неправильно поставлена кома може все зіпсувати. Але після третього листа вже розумієш, що видавці, перекладачі, літературні критики та письменники насправді теж живі люди, які теж можуть не там поставити кому та додають смайлики в кінці листа. Звісно, іноді складаються дуже непередбачувані ситуації, коли хтось запізнюється, хтось узагалі не приходить, десь щось переплутали, і треба оперативно шукати вихід. Але в кінці з усім розібралися, і всі заплановані події відбулися, тож можна сказати, що ми впоралися.

Так і підсумуємо: страшно, складно, але впорались, всі лишились здорові, веселі та сповнені надії, готові покращувати, комунікувати і набувати нових досвідів.

TEENSIDE дім європи досвід книжковий арсенал книжковий фестиваль підліткова програма просто цікаво що буде в кінці