В останні роки літературні фестивалі в Україні почали звертати увагу на підліткову аудиторію, а Х Книжковий Арсенал довірив зробити спеціальну підліткову програму самим підліткам. Сподіваємося, інші літературні фестивалі також підуть таким шляхом і вже зараз пропонуємо робочу інструкцію для створення такої програми.
Teenside / Досвід
28 Липня 2021
309
Досвід Teenside: як зробити підліткову програму для літературного фестивалю
Софія Туранська
любителька літератури, математики та нарікань на долю, учасниця підліткової редакції TeenSide

Тож, ви хочете зробити хорошу підліткову програму, але не знаєте з чого почати і що взагалі робити. Тоді — привіт! Наша чудова підліткова кураторська команда Teenside створила спеціальну програму для підлітків «Просто цікаво, що буде в кінці» для Х Книжкового Арсеналу. Ми пройшли цей довгий, часом складний, часом веселий шлях, і готові поділитися безцінним досвідом. 

Дізнайтеся, що зараз важливо для вашої аудиторії

Ми створювали програму для себе, бо ми — підлітки — як і цільова аудиторія нашої програми. Обирали актуальні та цікаві для нас теми, думали, що нас тревожить і про що б ми хотіли говорити й чути більше у публічному просторі. Які події хотіли б відвідати самі. 

Якщо у вашій команді немає підлітків, то зловіть їх, наприклад, в інтернеті, та розпитайте, що вони хочуть бачити у такій програмі, зробіть опитування, подивіться тик-ток або (так, це теж може допомогти!) погугліть, чим же цікавляться підлітки. Але звертайте увагу саме на підлітків, а не на те, що кажуть про підлітків і їхні інтереси «експерти» з підлітків. Ми також старалися долучити підлітків до створення нашої програми: збирали питання для події про ментальне здоров’я, створили велику анкету з опитуванням щодо уявлень про кінець дитинства, а на основі відповідей поставили документальну виставу. 

Події вашої програми мають викликати бажання їх відвідати, а не роздратування через те, що програма заявлена як підліткова, але нічого спільного зі справжніми підлітками не має. 

Розрахуйте час: не поспішайте і не відкладайте на потім

Робота над нашою програмою тривала аж півтора року! Хотілося б збрехати, що ми дуже відповідальні, але насправді через карантин Книжковий Арсенал 2020 року перенесли на травень 2021 року, а потім посунули ще на місяць, тож підготовка замість півроку розтягнулась ще на рік. З одного боку, це дало нам час спланувати все ретельніше, зрозуміти, яких людей ми хочемо запросити, скільки подій нам варто робити. Ми мали час для пошуку партнерів і підтримки. Нас підтримав Європейський Союз за програмою «Дім Європи», завдяки якій ми змогли співпрацювали з Литовським Інститутом Культури, отримати менторську підтримку від кураторки підліткової програми Вільнюського книжкового ярмарку і запросити на Книжковий Арсенал литовську авторку коміксів Мігле Анушаускайте. Але через невизначеність з карантином нам довелося готувати кожну з восьми подій програми одразу в кількох варіантах: офлайн, онлайн, офлайн з трансляцією, у записі чи стрім.

Деякі події, які ми готували від початку, втратили актуальність, деякі виявилося неможливо втілити навіть за умов послабленого карантину. 

Тож, навіть півтора року підготовки не врятували нас від останнього місяця, сповненого протермінованих дедлайнів, хвилювань і помилок, які ми виправляли в останні дні. Час може бути вашим другом і вашим ворогом: використовуйте його раціонально і будьте готові до будь-яких несподіванок. 

Не забувайте про різноманіття

У світі так багато всього — складно вибрати, у яку тему заглибитися, про що розповідати, яким питанням приділити більше уваги. Тому всі наші вісім подій відрізнялися як за темами, так і за форматами. Ми говорили про апокаліпсис, ментальне здоров’я, гендерну ідентичність; провели два майстер-класи для підлітків — один про створення коміксів, інший — про написання художніх текстів; влаштували читання для підлітків-письменників і письменниць, які перемогли у конкурсі #безпроблів. А до всього ще й зробили документальну відеовиставу «Кінець дитинства». Все це різне і все — для підлітків. 

Не бійтеся експериментувати й пробуйте втілити свої найбожевільніші ідеї — так буде цікавіше і вам, і вашій аудиторії.

Запросіть крутих експертів

Всі запрошені нами спікери і спікерки провели події просто неймовірно — за це ми дуже їм вдячні. Працювати з ними було приємно і натхненно. І це не просто випадковість: ми запрошували тих, у кому були впевнені заздалегідь. 

Не бійтеся запрошувати найкращих. Пошукайте тих, у чиїй професійності й експертності у певному питанні ви впевнені на сто відсотків, тих, хто вміє говорити на публіку й розповідати захопливо. І якщо ви думаєте «ця людина або не відповість, або відмовить», то запхайте свої сумніви подалі й відправте їм того клятого електронного листа із запрошенням взяти участь у вашій події. Можливо, вас справді проігнорують або відмовлять вам, але це не привід відмовлятися від можливості попрацювати з кимось справді прекрасним.

Командна робота

Гуртом, як кажуть, і батька легше бити, а робити щось хороше — тим паче. Радимо вам використовувати всі переваги командної роботи: можливість генерувати ідеї разом і розподіляти окремі завдання між усіма. 

Наприклад, ми, зазвичай, збиралися двічі на тиждень, щоб обговорити формати і концепцію подій, придумати їм назви, відредагувати питання до учасників і учасниць подій для модерації тощо. Але при цьому за реалізацію кожної події від початку до кінця відповідала конкретна людина з команди, так працювати набагато зручніше.

Кожна людина знає, за що вона відповідає і який список завдань має виконати.

А якщо якась робота не зроблена або щось іде не так, то ефективніше звернутися до відповідальної за це людини, ніж вкинути свої претензії у команду. 

А для зручного планування ми використовували гугл-документи і таблиці, куди записували, хто і чим займається, щоб не забути ненароком.

Пам’ятайте про медіа

Ось ви вже все спланували, остаточно затвердили, ваша програма найкрутіша серед усіх, але хто ж про це дізнається, якщо про неї ніде не говорять. Заведіть сторіночку в інстаграмі, попросіть знайомих опублікувати посилання на подію у фейсбуці, складіть список медіа, які пишуть про літературу й фестивалі, про події у місті, де проходитиме подія, про підлітків — і надішліть їм інформацію про свої події. Заручіться інформаційною підтримкою, бо про класні речі мають знати всі.

Нічого не бійтеся

Особливо, якщо ви робите щось вперше. Ніхто насправді не знає, як усе має бути. Це — ваша програма і лише ви можете зробити її найкраще.

Не хвилюйтеся, проблем вам все одно не уникнути, та будьте певні, ви з ними впораєтеся. Дослухайтеся наших порад і власного серця, й вам все обов’язково вдасться. 

Бажаємо удачі і багато підліткових подій!

TEENSIDE арсенал для підлітків книжковий арсенал літературний фестиваль Мистецький Арсенал підлітки підліткова література підліткова програма літературного фестивалю програма для підлітків просто цікаво що буде в кінці