Солодкі мрії бібліофіла

Прогулюючись міні-вуличками Книжкового Арсеналу, насолоджуючись особливою книжковою атмосферою, я згадала чомусь про книжку «Чарлі і шоколадна фабрика». Вірніше, подумала я безпосередньо про саму фабрику, ту саму «чудесну» та «неймовірну будівлю», оточену «височенним муром з величезною залізною брамою», яка «вся диміла», «химерно гула» і страшенно вабила дітей усього світу.

шоколадна фабрика, роальд дал, віллі вонка

Казкова шоколадна фабрика Роальда Дала

Можу закластись, що якби казкову повість про шоколадну фабрику не написав Роальд Дал, то її написав би хтось інший. Так само, я можу закластись, що навіть не читаючи цю книгу (але я вірю, що ви її читали та ще й не один раз), більшість із вас у дитинстві мріяла побувати на шоколадній фабриці. І не лише через безкоштовний шоколад та цукерки — за таким завжди можна було сходити до бабусі, тітки, або ж хрещеної.

Про подорож до шоколадної фабрики мріяли і мріять через казкову атмосферу, якої навколо шоколаду не менше, ніж пахощів. Усвідомлюючи цю особливість солодкого продукту, кмітливі власники цукерень завжди намагались зробити свої крамнички бодай трохи казковими. І, можливо ви не помічали, але похід до красивої цукерні приносить ласунчикам справжнє задоволення навіть тоді, коли вони купують шоколадку, що є у кожному супермаркеті. Більше того, хороша цукерня здатна викликати бажання посмакувати шоколадом навіть у тих, хто його не дуже вже й полюбляє. Чому? Бо справа тут не так у шоколаді (хоча, безперечно, він повинен бути смачним), як у тій казковій аурі, якої супермаркети та товари на його поличках позбавлені. Отож, хто б там що не казав, але коли мова йде про наші пристрасті, аура відіграє роль надзвичайно важливу, і коли ми бажаємо прищепити комусь любов до чогось, то, як на мене, мусимо про це пам’ятати. Мусимо, але хіба ж пам’ятаємо? Постійно говорячи про популяризацію читання серед малечі та якість (в усіх сенсах цього слова) дитячої книжки, ми майже не звертаємо уваги на простір, у якому дитина з нею знайомиться.

Ми, читачі зі стажем, звикли розуміти книгарню як звичайний простір, у якому книгу можна придбати, а бібліотеку — як приміщення, де її можна прочитати, або ж узяти в тимчасове користування, тому і хвилюють нас переважно асортимент, ціни та зручна транспортна розв’язка (так-так, ми з вами страшенно меркантильні!). Тому й не дивно, що поки кондитери, власники іграшкових магазинів та розважальних комплексів підкуповують дітлахів «казковістю», книгарні та бібліотеки України нагадують здебільшого нудні супермаркети (або ще нудніші книгосховища) з відсутністю елементарних зручностей для того, аби насолодитись книжкою.

Проте сьогодні, у добу інтернету та розвитку технологій, коли навіть найвибагливішим читачам значно легшо вдовольнити свої бажання, замовивши книжку online, або елементарно завантаживши її на рідер, телефон чи планшет, книгарня та бібліотека просто не можуть не змінюватись. Особливо, якщо мова йде про дитячу літературу. Адже для того, аби привчити малечу любити книгу, потрібно думати не лише про якість та кількість книжок, а й про казкову атмосферу, у якій відбувається знайомство з літературою.

Kids Republic, книжкові магазини, шанхай

Шанхайський магазин дитячої літератури «Дитяча Республіка»

На щастя, кмітливі власники (а таких, повірте нам, вже чимало) орієнтованих на дитячу літературу українських книгарень поступово рухаються у цьому «казковому» напрямку.  Книжковий магазин поволі стає місцем, де навколо книги розгортається інтерактивний світ різноманітних подій. Дуже скоро «Букмоль» планує розповісти вам про цікаві книжкові крамнички для дітей в Україні та світі, про заходи, які урізноманітнюють життя книгарень, про майстер-класи, про читання вголос, про яскраві літературні автобуси та чудові інтер’єри, здатні перетворити магазин на справді цікавий для дитини простір.

чулан, чуланчик, дитяча літеаутра, книжковий магазин, київ

Клуб «Читаки» у київському книжковому магазині «Чуланчик»

Міра Київська
Міра Київська

авторка, редакторка сайту Букмоль